Home Blog Page 23

Värmdö vill ha ambulanshelikoptern tillbaka

Region Stockholm avbryter arbetet med att etablera en ambulanshelikopter i Ullna i Österåkers kommun. I Värmdö hoppas man nu att få tillbaka verksamheten man tidigare hade.

Region Stockholm beslutade i juni 2021 att etablera en bas för regionens ambulanshelikopter i Ullna i Österåker. Enligt regionen var avsikten att arrendera marken i 50 års tid och själva äga byggnaderna som uppförs. Nu uppger regionen att markägaren Carl Douglas ändrat sig och istället förordar en hyreslösning av uppförda byggnader. Han uppges även vilja använda delar av området till egen helikopterverksamhet. Regionen gör bedömningen att projektet i och med detta blir för ekonomiskt osäkert och man inte kommer att ha tillräcklig rådighet över området. Regionen har därför beslutat att avbryta etableringen. Till tidningen Mitti skriver Carl Douglas att de tidigt meddelade Regionen om att det handlade om uthyrning av byggnaderna och att det  istället är kommunen som kovänt i frågan. Carl Douglas menar även att ett hyresavtal inte skulle bli dyrare än arrende. Regionen kommer nu att fortsätta utreda placeringen. Ambulanshelikoptern var tidigare förlagd i Värmdö, där kommunpolitikerna stridit för att få tillbaka verksamheten. 

Enligt en tidigare utförd utredning är Bromma flygplats bäst lämpad för basen, men platsen ansågs inte som ett möjligt alternativ 2021. Hålludden i Värmdö rangordnades i utredningen först på fjärde plats, efter Bromma flygplats, Mellingeholm i Norrtälje och Ullna i Österåker. Men Carl Kangas menar att utredningen har brister.

– När tidigare lokaliseringsbeslut togs var jag kritisk till den matris som låg till grund för beslutet, framförallt eftersom den inte utgick från mer lämpade platser i Värmdö. Jag tycker att värderingen hade brister. Till exempel poängsatte man rådighet över mark där Ullna fick höga poäng, men det är bara att konstatera att det man bedömde vara långsiktigt tryggt inte visade sig stämma.

För Carl Kangas är placeringen viktig för få så snabba insatser som möjlig

– Värmdö är den logiska placeringen om man vill ha korta utryckningstider i länet och i Stockholms skärgård. Snabbhet fram till insatsen borde vara styrande.

Källa

Tyrant från Nifelheim går tillbaka till hårdrocksrötterna och släpper minialbum med nya bandet crank

Få svenska black metal-band är så mytomspunna som Nifelheim, där basisten Tyrant är en av bandets grundare. Idag släpper hans nya band Crank sin debut i form av ett minialbum med titeln Mean Filth Riders (Prowler Records). I detta band har Tyrant dock lagt basen åt sidan, för att istället ta rollen som bandets sångare och gitarrist. Inte heller är det black metal som serveras denna gång, utan Crank bjuder på skitig och opolerad bikerrock med en attityd som osar svavel. Det här är verkligen inte för alla och det är precis så Crank vill ha det.

”Jag har skrivit låtar som jag själv gillar och spelat in dem tillsammans med människor jag gillar att spela med. Crank handlar om att göra precis vad vi vill, när vi vill och hur vi vill. Vi är inte ett band för alla och det är inte heller meningen. Älska oss eller hata oss, vi lirar skiten ur er ändå.” – Tyrant (Crank)

MEAN FILTH RIDERS

Att gå sin egen väg och för sin egen skull skapa musik man själv gillar är för många definitionen av ”äkta”. Detta är precis vad Tyrant gjorde när han skapade bandet Crank. Här finns absolut ingenting som är utstuderat, tillrättalagt eller polerat – det ser skitigt ut och det låter därefter..Föreställ dig att Lemmy och Billy Gibbons krökat ner sig rejält och börjat jamma med alla volymreglage på max. Då är du på rätt spår. Givetvis är influenserna från tidiga Iron Maiden och Judas Priest tydliga emellanåt, men Crank har definitivt hittat sin egen stil – genom att helt enkelt skita i allt vad stil är. Oerhört uppfriskande i en värld där även många av de allra hårdaste banden sitter och polerar varenda ton i studion.

Minialbumet Mean Filth Riders (Prowler Records) släpps på onsdag 3 maj och innehåller sex låtar, varav Hot Rock ’n’ Roll Band är en cover på finska bikerlegendarerna Backsliders. Resten är helt nyskrivet material som ingen tidigare hört.

CRANK’s MANIFEST BY TYRANT
”In the year twenty-twenty-two, a new gang hit the scene, and it ain’t for you. Crank is the name, and they’re here to reign, with a sound so loud, it’ll drive you insane. Tyrant on guitar and vocals, with a voice like a knife, Motokobra on bass, shaking the night. Guitarist is a Savage, don’t you dare cross his path, and Johnny Rocker on drums, with thunderous wrath. They play the hardest rock ‘n’ roll, and it’ll take control of your soul. Their filthy biker image, it ain’t just for show, they’ll take on the weak, and make them bow down low. Crank will rule the world, with fear in their eyes, and the sound of their music will reach the skies. So if you know what’s good for you, stay out of Crank’s way, or you’ll be through!”

CRANK:
Tyrant – Vocals & Lead guitar
Savage – Guitar
Motokobra – Bass
Rocker – Drums

CRANK ONLINE:
Facebook
 – https://www.facebook.com/crankbikerrock
Instagram – https://www.instagram.com/crank_bikerrock
Bandcamp: https://crankbikerrock.bandcamp.com/album/mean-filth-riders

Photo credits: Sabrina Bauer. Visual_evidence

Hoppfullt grundvattenläge inför sommaren

Efter en vinter med mycket regn och snö ser grundvattenläget lovande ut. Men än är det för tidigt att säga hur tillgången på grundvatten kommer se ut mot slutet av sommaren.

Läs mer

Valborgsmässofirandet på Lövhagen, Nynäshamn

I Sverige infördes Valborg till den svenska almanackan 1901.

Valborg är en mycket gammal högtid, som kom till Sverige från Tyskland någon gång under medeltiden. 

Enligt gammal folktro var onda krafter i rörelse under valborgsmässoafton då vinterhalvåret övergick i sommar. Man tände då eldar för att skrämma bort allt trollpack. Eldarna skyddade därtill mot rovdjur som var ute efter boskapen som släppts ut på årets första bete.

Scouterna i Nynäshamn fick Lövhagen att lysa upp och det bjöds på skönsång av ”Babords halsar”

Det firades Valborg även på andra platser i kommunen, vid Muskan i Ösmo med Ösmo Scoutkår och vid Gudby kyrka i Sorunda som bjöd till vårkonserten ”Himlen är oskyldigt blå” med Soulful Sisters.

Foto: Ioannis Koumarianos – Ösmo

Den akuta bristen på fisk i våra vatten

Fiskevattenägarna östra Svealand huvudfrågor som engagerar är förstås den stora bristen på fisk i våra vatten men även andra fiskefrågor  

Läs mer

KD ett steg närmare framtiden

Kristdemokraterna föreslår i en motion till kommunfullmäktige i Värmdö en rad olika åtgärder som syftar till att drönare ska kunna användas för att förbättra transporterna i skärgården. Enligt Kristdemokraterna behövs befintlig sjötrafik kompletteras med eldrivna, luftburna drönare. Målet är att förbättra servicen och göra det lättare att bo och verka i skärgården. 

– Kristdemokraterna har lämnat in en motion om drönare då vi ser fördelar med det och att möjligheter ges till att komplettera dagens logistiknät som utgörs av båttrafik. Det är viktigt att poängtera är att drönarnas syfte inte är att konkurrera ut dagens vattentransporter. En drönare kan jämställas med en taxi eller budbil i luften, som snabbt går från A till B för att lämna sin last. Den lasten kan bestå av flera saker och lämningsplatsen behöver inte nödvändigtvis vara vid öns egen brygga, utan kan vara fastighetens egen uppfart mitt på ön, säger Anna Lipinska, gruppledare för KD i Värmdö.

Kristdemokraterna föreslår bland annat att kommunen aktivt deltar i Sveriges kommuner och regioners nya drönarnätverk och att man startar en egen utredning med tilltänkta praktiska försök. 

Varför är det så viktigt med den här typen av lösning? Kan man inte utöka transporterna på vattnet?

– Drönartransporter är väl anpassat för glesbygd då vägar ibland saknas medans luften är fri. Likväl så kan drönare transportera varor även om det råder isläggning i vikar, alternativt mindre bebodda öar, där det normalt sett inte finns linjetrafik med fartyg. De studier som gjorts gällande drönare har visat att det är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att transportera varor på. Dessutom är det miljövänligt då drönarna går på el. Utöver kostnadseffektiva transporter så är drönartransporter snabba.

Enligt Anna Lipinska är hemtjänsten en konkret verksamhet som kan dra nytta av drönare.

– Med hjälp av drönartransporter kan kommunen eller annan leverantör enkelt skicka mat och mediciner. Med tanke på Värmdös ansträngda väginfrastruktur ser vi att drönartransporter är ett bra komplement. Givetvis kan drönartransporter användas över hela Värmdö.

Varför är detta rätt sak att lägga skattepengar på?

– Kristdemokraternas tanke är inte att skattepengar ska gå till drönartransporter. Däremot så finns det redan idag företag som erbjuder hemleverans av varor via en drönaroperatör, där konsumenten betalar för hela transporten. Vår ambition är att se hur ett sådant logistiksystem skulle kunna utvecklas. Vi föreslår inte att kommunen ska bedriva drönartransporter.

Källa

Förarbevis för vattenskoter

Fr.o.m. 1 maj 2023 är slut för att få förarbevis för vattenskoter på ”gamla meriter” Därefter får du betala för utbildningen.

För ett år sedan infördes kravet på förarbevis för vattenskoter. Under en övergångsperiod har den som har nautisk kompetens såsom förarintyg för fritidsbåt, kustskepparintyg, manöverintyg för högfartsbåt eller klass VIII-utbildning eller högre och som är utfärdade före 1 maj 2022, haft möjlighet att framföra vattenskoter på så kallade gamla meriter. Men senast den 30 april ska den som vill ha behörighet att köra vattenskoter i framtiden ha ansökt om förarbeviset på gamla meriter, hos Transportstyrelsen. Därefter måste alla som vill köra vattenskoter gå en utbildning.

– Det här är sluttampen för övergångsreglerna, så det gäller att passa på, säger Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen.

Hittills har över 90 000 förarbevis för vattenskoter utfärdats av Transportstyrelsen, varav 78 000 har ansökt på gamla meriter.

Källa