2024-12-14 07:00:00
Ny modell diskuteras för ö-skolor
Foto:Ylva Bergman
På en partiöverskridande workshop kring Värmdös ö-skolors långsiktiga framtid diskuterades bland annat en modell där skolan på öarna slutar efter femman.
– Det är mer hanterbart, säger Amie Kronblad (L), grundskolenämndens ordförande.
19 politiker från samtliga partier, och samtliga gruppledare utom KD och S som hade förhinder, samlades den 20 november för att diskutera situationen och visionen framåt för Värmdös ö-skolor. Initiativet till workshopen togs av Amie Kronblad (L), grundskolenämndens ordförande.
– Inom mandatperioden finns ett uppdrag att kunna formulera en långsiktig lösning för våra ö-skolor och i min värld borde en sådan lösning kunna sträcka sig över partigränserna och över mandatperioden, säger hon.
På mötet fanns en politisk enighet om vikten att ha skolorna kvar på öarna, i någon form.
– Det var glädjande. Viktigt är att vi behåller våra skollokaler ute på öarna, vi måste ha beredskap att kunna utvidga och minska verksamheterna för att möta behovet, säger Amie Kronblad.
Många av de utmaningar som ö-skolorna tampas med lyftes. Däribland elevernas situation med få klasskamrater och förebilder, svårigheter att rekrytera behöriga lärare i alla ämnen och att ansökan om fjärrundervisning endast kan göras för ett år i taget.
Man diskuterade också problemet med formuleringar som “lagts i malpåse” eller “pausning”, något som gäller flera skolor i Värmdö skärgård just nu. Till exempel Nämdö skola som är stängd men där skollokalen finns kvar, eller Möja skola som är sökbar men för närvarande tom. Enligt Skolverket godkänns dock inte sådana formuleringar – en skola ska antingen vara öppen och sökbar eller stängd och inte sökbar.
Sedan i höstas bedrivs ingen undervisning alls på högstadienivå i Värmdös ö-skolor. På workshopen diskuterades därför en alternativ modell med förskola och förskoleklass upp till årskurs fem på öarna, snarare än dagens modell med förskoleklass till och med årskurs nio.
– Modellen med en skola upp till fem är mer hanterbar eftersom det går lättare att samköra åldrar i de lägre stadierna, lättare att hitta behöriga lärare, inget behov av att söka undantag för fjärrundervisning och sist men inte minst absolut viktigast för de mindre barnen att ha kortare skoldagar och vara närmare hemmet.
Sist man diskuterade att slopa högstadierna på öarna 2021 var det stor politisk oenighet och förslaget fick även kraftig kritik från föräldrahåll – hur förankrat är det nu?
– Vi kommer fortsätta att diskutera frågan i våra olika forum, internt i våra partier såväl som i nämnden och kommunfullmäktige. Den interna partipolitiska processen måste få ske i sin egen takt. Efter det får vi se hur många som stödjer modellen. Om det finns en politisk majoritet för att titta vidare på modellen så måste vi diskutera vidare med berörda föräldrar, vi har ju en modell med skolråd inför organisationsförändringar.
Amie Kronblad efterlyser generellt framöver mer konstruktiva politiska debatter i skolfrågan.
– Skolan och speciellt ö-skolorna på Värmdö har varit grund för många känslomässiga och infekterade politiska debatter, vilket inte alltid har gagnat våra elever eller våra verksamheter, säger hon.
Inlägget Ny modell diskuteras för ö-skolor dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården