2025-01-26 07:00:00
Livet som lanthandlare när skärgården går i dvala
Foto:Tidningen Skargarden
Under sommarhalvåret är tempot högt för Henkan och Kattis som driver Husarö lanthandel, men när vintern nalkas ser vardagen annorlunda ut. Även om affären håller öppet året om är kundantalet lågt, och paret tvingas komplettera med andra jobb på ön för att gå runt.
– Man lyckas inte ackumulera så mycket pengar att man bara kan sätta sig ner och vänta ett halvår på att affären drar igång igen. Det räcker inte, säger Henkan.
Vinden viner på Husarö samtidigt som kylan biter tag i kinderna, men lanthandelns skyddade läge blir stormens lugn. Trots den låga temperaturen står dörren öppen då öborna samlas för att handla eller mingla när klockan slagit ett. Värmen möter en vid tröskeln och ljudet från kaffebryggaren överröstas av skratt och stapplande kängor. Besökarna har svårt att slita sig från samtalen när inköpslistan har bockats av, och helst verkar de vilja stanna länge i lanthandelns lä istället för att vandra hemåt igen.
Henrik Österman och Katarina Duhs, som i folkmun kallas för Henkan och Kattis, öppnade Husarö lanthandel i ny tappning år 2013 efter att den tidigare affären på ön brunnit ner. Då arbetade Henkan som elektriker medan Kattis drev en egen trädgårdsfirma. Tanken med projektet var att återskapa öns mötesplats under sommaren, och det dröjde inte lång tid innan paret bestämde sig för att flytta och arbeta heltid på Husarö.
Idag har lanthandeln varit huvudfokus för Kattis och Henkan i över tio år och butiken fortsätter att bringa nytta och glädje till både öbor och gäster. Den senaste utökningen är ett alkoholtillstånd som gjort det möjligt att öppna baren som kallas “Efter tre”. Namnet anspelar på det klockslag då såväl öbor som besökare vallfärdar till affären under högsäsong för ett glas eller lite tilltugg. Enligt Henkan har serveringen hjälpt mycket under de senaste årens tuffa ekonomiska läge.
– Baren är ju väldigt populär, vilket har räddat oss en hel del. Där, till skillnad från i affären, sitter stålarna inte fast hos folk. Ett glas vin och något gott att äta, det verkar folk alltid ha råd med, säger han skrattandes.
Henkan råder blivande handlare att hålla ambitionerna nere. Enligt honom öppnar många människor butiker och krogar utan att inse vad det innebär – vintrar utan kunder. När semesterboenden åkt hem efter sommaren och löven börjar falla går Henkan och Kattis in i lågsäsong. Kundkretsen minskar till endast ett tiotal per vecka och fokus blir båtupptagning, avloppsanläggningar, transporter och mycket mer. Paret skulle kunna klassas som öns alltiallo, vilket Henkan ser som avgörande för deras överlevnad.
– I början trodde vi att affären skulle bära året runt, men insåg snabbt att vi hade fel. Det är nog svårt, oavsett vad man håller på med, att nischa in sig på en grej. Man måste vara en mångsysslare för att kunna leva och arbeta här på heltid, säger han.
I rollen som handlare finns det inte många saker som stör Henkan, men leveranser från innerstans matjättar ut i skärgården är något som skaver. Att det har skapats en arena där människor kan välja bort sina lokala handlare, och istället beställa matvaror via nätet, drabbar flera verksamheter, enligt Henkan.
– Jag förstår ju dem som handlar i butiker på väg ut till öarna – folk vänder på varenda krona och ofta är det dyrare i skärgården. Men utkörningen av matkassar från stora företag irriterar mig. Sedan händer det att folk ljuger och säger att de handlar hos oss när de inte gör det, vilket inte är kul, säger han allvarligt.
För att klara sig ekonomiskt utan att ägna tid åt sidojobb skulle lanthandelns verksamhet behöva utökas. Som exempel nämner Henkan att dra ner inköpspriserna för att sänka affärens priser, ta över Husarös sjömack, bredda barverksamheten samt bli ombud för Systembolaget.
– Allt finns inte här på Husarö vilket är anledningen till att vi saknar mycket båtfolk. Att få ihop en helhet tror jag skulle kunna öka omsättningen, säger Henkan.
En av lanthandelns framgångsfaktorer blir tydlig när kundernas skratt sorlar i affären. Enligt Henkan känner de nästan alla sina kunder som vänner och på vintern hade de egentligen inte behövt ha några öppettider. Affären har bara öppet två dagar i veckan men i själva verket är det öppet dygnet runt då bofasta har en egen nyckel och skriver upp vad de handlar i personliga block.
– Antingen kan man säga att vi har jättedåliga öppettider eller så är de sjukt generösa. En analog självscanningsbutik är vad vi är, säger han glatt.
Trots visioner om framtiden är Henkan nöjd med tillvaron och sin roll på ön just nu. Det är annorlunda att leva i skärgården jämfört med på fastlandet, konstaterar han, men enligt Henkan blir allting en normalitet i slutändan, vilket gör att han inte ser några större utmaningar med yrket. Snarare tvärtom.
– Ombytet förnöjer. Man blir faktiskt less på affären ibland, när man jobbar alla sommarveckor sju dagar i veckan, tolv timmar om dagen. Då är det roligt att göra något annat under vintern, säger han.
Text och foto: Irma Burmester
Inlägget Livet som lanthandlare när skärgården går i dvala dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården