2024-12-12 08:27:00
Godsproblem hotar entreprenör
Foto:Jonas Hållén
Hanteringen av gods blir allt dyrare och krångligare för byggentreprenören Stefan Walden på Orrön. Det har gått så långt att börjar han tvivla på möjligheten att bedriva verksamhet i skärgården i framtiden.
För cirka ett år sedan slutade Postnord att leverera pallar med tungt gods direkt till Orrö brygga eller Sands brygga. Numera har Stefan Walden problem även med leveranser från transportföretagen DHL och DBS Schenker.
– Leveranserna är nyckfulla. Ibland kommer de inte alls och ibland för sent, säger han.
I stället blir han tvungen att beställa pallar och paket till rederiet Ressels godsterminal i Albyberg i Österhaninge på fastlandet och sedan betala extra för transport därifrån till Stavsnäs vinterhamn och vidare ut till Orrön.
Tidigare skötte Postnord och de andra transportföretagen den logistiken.
– I år har det hittills kostat mig 20 000 kronor extra i transporter, plus all arbetstid som den extra logistiken innebär, säger han.
– Eftersom jag har verksamhet på öar med reguljär båttrafik får jag inte heller något fraktbidrag från regionen.
Skärgårdarnas Riksförbund och Siko har under året tagit upp problemet med de tunga transporterna (pall och styckegods över tjugo kilo) med både Postnord och politikerna i Region Stockholm.
– Postnord menar att de gjort för mycket innan, utan att få betalt, säger Anetté Larm Johansson, verksamhetsledare på Skärgårdarnas Riksförbund.
Henrik Ishihara på Postnords presstjänst, säger att det främst handlar om att säkra kvalitén på transporterna, inte spara pengar.
För att Postnord ska kunna leverera måste det enligt företagets tjänstevillkor finnas en farbar väg till slutdestinationen och en mottagare där som kan kvittera försändelsen. De villkoren uppfylls inte i skärgården, anser Postnord.
Nilla Söderqvist, ordförande i Siko, är kritisk till det resonemanget:
– Färjorna är våra farbara vägar. Vi har faktiskt färjetrafik upphandlad av regionen av det skälet.
– Kvitteringen borde kunna ordnas, om viljan finns.
Henrik Ishihara:
– Man kan inte begära att vi ska ta ansvar för alla transporter överallt. Vi verkar på en marknad och måste kunna genomföra leveranser med bra kvalité till ett rimligt pris.
Pär Pihlqvist, kommunikationsansvarig på DHL, säger att företaget inte ändrat något i sin service till skärgården i Stockholm.
– Leveranser i skärgården kan dock vara utmanande, bland annat då vi själva inte har fartyg som utför leveranserna, tillägger han.
Problemen med godstransporterna – både professionellt och privat – gör att Stefan Walden nu börjar tvivla på framtiden i skärgården:
– Det är ingenting som funkar här ute. Det känns så jävla tradigt att bo och jobba här.
Stefan Walden har arbetat i Nämdöarkipelagen sedan 2005. Han driver det egna företaget Waldenco sedan 2007 och är specialiserad på att bygga och installera anläggningar för avsaltning av havsvatten och rening av avloppsvatten.
Skärgården har sökt DBS Schenker för en kommentar. Även tidigare skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) kontaktades inför artikeln, men avgick kort därefter.
Inlägget Godsproblem hotar entreprenör dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården