Home Blog Page 74

Liga åtalas efter massiv kartläggning 

2025-03-07 08:39:00

Liga åtalas efter massiv kartläggning 

Thumbnail

Foto:Stine Christophersen

I oktober grep polisen tre män efter en husrannsakan i Västerhaninge. I ligans lokaler återfanns båtmotorer och kåpor till ett värde av 645 000 kronor. Med hjälp av DNA, masttömningar, spaning och övervakningsfilm har polisen kartlagt ligans verksamhet. Nu åtalas de för grov stöld, medhjälp till grov stöld och grovt häleri. 

Ligan misstänks ligga bakom ett stort antal stölder vid bryggor och marinor mellan Älvsalaviken i Värmdö och Östra Skälö i Västervik under hösten.

Det är när ägaren till en båtmotor som stals i Älvsalaviken, utrustad med en airtag, spårar taggen till ett industriområde i Västerhaninge som ligans verksamhet uppdagas. På adressen påträffar polisen flertalet båtmotorer, båtdelar och våtdräkter i ett garage. Man hittar även ett antal störsändare, en mängd verktyg, vapenfodral och två falska id-kort.

De misstänkta männen grips dagen därpå i en bostad som delas av två av de åtalade. I samband med gripandet hittar polisen ett anteckningsblock innehållandes långa listor med nedtecknade siffror. På frågan vad det är för siffror svarar den misstänkte: 

”Jag tycker om att skriva ner siffror, det är bara olika siffror”.

Det visar sig vara koordinater som går till småbåtsmarinor längs ostkusten. Vid koordinaterna finns även anteckningar som ”titta på morgonen”, ”vart bogsera”, ”kontrollera om det finns några kameror” och ”drönare”.

14 MOTORER NackI garaget där motorerna hittas gör polisen ett antal beslag. Man säkrar även en stor mängd material som skickas till Nationellt forensiskt centrum (NFC) för DNA-analys. Resultatet av testerna visar att prover från bland annat våtdräkter, handskar och en tubscarf kommer från de misstänkta. Även mobiltelefoner tas i beslag vid gripandet.  

Man går igenom telefonerna och genomför så kallade masttömningar som visar att två av mobilerna rört sig från Stockholms och till eller mot området för brottsplatserna, vid tidpunkterna för brotten. 

Även omständigheterna kring bilar som ligan förfogar över ifrågasätts av utredarna. Två av dem menar man sannolikt kommer från brottslig verksamhet. Två andra uppges vara lånade av en tandläkare.

Personen som ska ha lånat ut bilarna är inte misstänkt för något brott, utan kommer att höras som vittne under förhandlingarna, säger Linn Östman förundersökningsledare och åklagare i ärendet.

Samtliga marinor och bryggor som ingår i utredningen saknar kameraövervakning. Men polisen har genom ett framgångsrikt samarbete med gränspolisen, som kommit över annat viktigt bildmaterial. Gränspolisen, som förra våren bedrev spaning mot ett antal utländska båtmotortjuvar, observerade två av männen de höll under uppsikt gå in på Biltema i Haninge. Man tog ut övervakningsfilm från vistelsen i butiken, samt inhämtade kvittokopia på köpet och tog även foto på föremålen som inhandlades.

När Håkan Ek, förundersökningsledare vid Sjöpolisen fick se filmen från Biltema kände han igen de två misstänkta som han både varit med att gripa och förhört.

”Männen ses handla varor som är intressanta för vårt ärende då liknande vapenväskor anträffas i lokalen i Västerhaninge innehållande brottsverktyg såsom stora långa bultsaxar,” skriver han i en tjänsteanteckning.

Åklagaren bedömer gärningarna som grova eftersom tillgreppen utgjort ett led i en systematisk, planerad och svårupptäckt brottslighet och anser därför att gärningarna varit av särskilt farlig art. Rättegången hölls den 3 mars i Nacka tingsrätt.

Samtliga åtalade förnekar inblandning i brotten. En av de misstänkta är sedan tidigare dömd för liknande brottslighet.

Inlägget Liga åtalas efter massiv kartläggning  dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Kaosartad start när ny bussoperatör tog över

2025-03-06 07:00:00

Kaosartad start när ny bussoperatör tog över

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

Sedan Nobina tog över busstrafiken i Värmdö för tre veckor sedan har passningen mot Waxholmsbåtarna fungerat dåligt, med båtar som fått vända om och barn som inte kunnat komma hem för kvällen. 

– Vi är inte nöjda med trafiksituationen, säger Elin Lindström, trafikförvaltningen. 

Den 9 februari tog Nobina över busstrafiken från Keolis i Värmdö. Men starten har varit allt annat än smärtfri. Redan på förhand varnade Nobina för att alla nya bussar inte skulle vara på plats vid trafikstart samt att det fanns “risk för brister i resenärsinformationen”, och redan första dagen drabbades bolaget av ett omfattande IT-haveri. Den första veckan ställdes i snitt 50 turer per dag in.

Några som drabbats extra hårt är skärgårdsborna, när busspassningen med linje 434 mot Waxholmsbåtarna vid Sollenkroka vid ett flertal tillfällen fallerat. I synnerhet problematiskt har det varit när anslutningen till den sista båten 17.55 mot Möja inte fungerat.

De verkar inte ha förstått varför det är viktigt att just den här bussen går i tid, säger Magnus Wallner på Möja, vars barn reser in till skolan på fastlandet.

Ett par gånger de senaste veckorna har barnen fått övernatta på fastlandet. 

Men så ska det ju inte vara. De är 13 och 15 år, de ska ju komma hem. Och alla har kanske inte den möjligheten. Ska man då sitta i väntkuren över natten? 

Han vill dock rikta en eloge till sjötrafikledningen och besättningarna ombord, som vid flera tillfällen vänt om för att hämta passagerare på försenade bussar. 

Men det verkar inte som att det finns upparbetade kanaler för hur de ska kommunicera med bussarna. Nobina borde ju meddela när de är försenade. Vid ett tillfälle kom det en buss och sen ytterligare en buss fem minuter senare, men båten fick ingen information om det och hann avgå innan den andra bussen kom. Båten vände, men det hade ju kunnat undvikas om de bara fått information.

Dessutom har bussen vid ett antal tillfällen inte tagit med sig passagerare från Sollenkroka vid 16.03-anslutningen, utan gått tom till Djuröbron. 

På Regionens trafikförvaltning är man medveten om problemen, som man menar beror på flera saker. Dels har leveranserna av nya bussar som Nobina köpt in varit försenade, dels har de äldre bussarna som därmed gått i trafik behövt uppdaterade datasystem, vilket gjort att trafikinformationen inte alltid fungerat. 

Pressbild Elin Lindström 1200x800 (1)Den stora delen av de inställda avgångarna har berott på fordonsbrist som i sin tur beror på tekniska problem med fordonen, både i äldre och nya bussar, säger Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen. 

Waxholmsbolagets trafikledning har dialog med Nobinas trafikledning, och gör sitt yttersta för att få till passning där det går, till exempel vid förseningar. Men ibland måste fartyget lämna om det finns någon annan passning längs vägen som man måste prioritera, fortsätter hon.

Vi är inte nöjda med trafiksituationen som den har varit i Nacka/Värmdöområdet under de senaste veckorna, men kan konstatera att situationen håller på att successivt förbättras. Livet som pendlare ska alltså förhoppningsvis snart bli enklare igen.

Elin Lindström uppmanar resenärerna att meddela bussföraren att de ska med båten i Sollenkroka, särskilt när bussen är försenad. 

Då vet förarna i sin tur att de ska meddela trafikledningen att det finns resenärer som båten bör vänta in om det går. Man kan också slå en signal till Waxholmsbolagets kundtjänst, så vi har möjlighet att hjälpa till.

Blir det några viten för Nobina?

Trafikutövaren får inte ersättning som för en fullt utförd trafik, och självklart kan viten också bli aktuellt – men det måste vi återkomma till efter att avtalsuppföljningen för februari är klar. 

Resenärerna kan bli kompenserade genom förseningsersättningen, som gäller om man riskerar att bli 20 minuter försenad eller mer. Den ger också möjlighet att ansöka om prisavdrag på biljetten. Men någon annan kompensation blir det inte för resenärerna. 

Vi kan förstå att man gärna vill ha en kompensation, men det är inte möjligt att genomföra en sådan lösning. Framför allt beror det på att det inte går att kompensera samtliga SL-resenärer i hela vårt trafikområde, varje gång det är en störning någonstans i systemet. Vi kan inte heller avgränsa vilka resenärer det är som specifikt drabbas av en enskild störning, säger Elin Lindström. 

David Erixon, presschef på Nobina, bemöter kritiken.

– Den första veckan i samband med uppstarten var strulig. Det var en del avgångar som ställdes in, och det påverkade all trafik, även kopplingen mot båttrafiken. När vi nu däremot tittar på både tidspassning och utförd trafik så ser det mycket, mycket bättre ut. 99,5 procent av trafiken går nu som den ska om vi tittar på hela Nacka Värmdö.

 Rutiner har nu också uppdaterats kring kommunikationen med sjötrafikledningen. 

– I samband med att en buss blir försenad så ska sjötrafikledningen kontakta oss så att vi kan informera om att bussen kommer. 

 Det är alltså de som ska kontakta er, inte tvärtom?

– Ja, så ser rutinen ut.

 Samtidigt finns en problematik kring busspassningen generellt i kollektivtrafiken, menar David Erixon.

– Om våra bussar skulle stå kvar och vänta om en båt eller ett pendeltåg är försenat, så får vi viten eller böter från SL. Även om det är rätt ur resenärens perspektiv. Det här är ett problem, och det är en större diskussion som vi och de övriga operatörerna för med SL. 

 

Personbil sattes in i busstrafik

I brist på buss på Tynningö satte Nobina istället in en personbil med turnumret skriven på en lapp i rutan. Kreativt, men kanske inte lagligt, enligt Transportstyrelsen.

12 f70add7f-0450-47a0-9e51-8d098bd220b3Under fredagsmorgonen förra veckan fick pendlare på Tynningö vara med om en ovanlig upplevelse. Istället för den ordinarie bussen utfördes transporten med en personbil med turnumret 689 handskriven på en skylt i rutan.

Vi blev lite fundersamma, men chauffören menade att den i alla fall inte var inställt även om det var en nödlösning, säger Yvonne Ledin som fick se ”bussen” på sin morgonpromenad.

Registreringsnumret visar att bilen ägs av Nobina Sverige AB, samma företag som utför busstrafiken. För att få använda personbil för fordonstransporter mot betalning krävs taxitrafiktillstånd, något företaget saknar. Nobina kan därmed ha brutit mot lagen, men det beror på hur transporterna skett. 

Det skulle kunna vara fråga om olaga eller otillåten taxitrafik, men vi bedriver bara tillsyn mot företag som har taxitrafiktillstånd. Det är egentligen polisen som ska kolla bilarna på vägarna och upprätta en anmälan om ett brott har begåtts, säger Anton Harland på Transportstyrelsen.

Om Nobina däremot inte krävt betalning av passagerarna så krävs inget tillstånd hos Transportstyrelsen. Frågan vad som utgör en betalning är dock något komplicerad.

Enligt författningskommentarerna är en betalning en ekonomisk ersättning eller en ersättning av annat slag. Bolaget behöver inte nödvändigtvis ha mottagit en betalning vid påstigningen, men en ersättning ska utgöra en förutsättning för resan. Vad som gäller i det här specifika fallet kan jag dock inte uttala mig om, säger Anton Harland.

Om Nobina utfört transporterna helt utan krav på ersättning, är det i så fall inom lagens gränser?

david-erixon-webJag skulle säga att det är i gränslandet för hur lagstiftningen ser ut.

David Erixon, presschef på Nobina, säger att Tynningöbussen ersattes med en personbil på grund av en strulande generator.

–Det är väl egentligen olämpligt. Den ordinarie rutinen är att ersättningsfordon ska rulla in från fastlandet. Tyvärr funkade det inte, för vi har förseningar på ordinarie fordon. Bussflottan som vi ska ha är inte fullt ut på plats. Då var det här det minst dåliga alternativet, jämfört med att ställa in turen och då strandsätta inte minst skolbarnen som skulle till skolan.  

Tog ni betalt för resan, och om inte, gäller i så fall försäkringar vid en eventuell olycka?

– Självklart kördes dessa avgångar med försäkrade fordon och av bussförare med YKB och Busskort – men där det saknades möjlighet att blippa sitt SL-kort. Vilket såklart inte är lämpligt och en svår avvägning mellan att strandsätta resenärerna eller köra med ett felaktigt fordon. 

Text: Peter Augustsson

Inlägget Kaosartad start när ny bussoperatör tog över dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Följde inte regelverk och går miste om 19 miljoner

2025-03-05 08:26:00

Följde inte regelverk och går miste om 19 miljoner

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Ett underfinansierat bredbandsnät i Österåker har gjort att avgifterna höjts kraftigt. Samtidigt visar en granskning som Skärgården gjort att en miss av kommunen gjorde att man tappade ett mångmiljonstöd.

Österåkers stadsnät (ÖSAB) beskrivs som kommunens näst största byggprojekt någonsin med miltals fiberkablar som sträcker sig ut i Stockholms skärgård. I början fick en del kunder möjlighet att teckna ett speciellt ö-avtal med operatören IP-Österåker. Avtalet innebar ett förmånligt pris där kunderna betalade omkring 170 kronor i månaden för 250 megabit upp- och nedladdning, något som fick många att ansluta sig. En del av de avtal som då tecknades börjar nu gå ut och kraftiga avgiftshöjningar väntar. En förklaring till prishöjningen handlar om att ÖSAB 2023 upphandlade ny kommunikationsoperatör, det vill säga det företag som ser till att utrustning och ljussignaler fungerar i nätet. Priserna har nu tredubblats och ligger på omkring 450-500 kronor i månaden. 

Det är absurt att man inte från Österåkers kommun gör upphandlingar där man servar de som bor där med anständiga avgifter. Varför ska vi betala 500 kr i månaden när vi är där en gång i veckan, det blir det dyraste bredband man kan ha i Sverige, säger Sven Irving som är fritidsboende på Seglarö.

Roland Höglund på Österåkers stadsnät medger att prishöjningen till viss del beror på bytet av kommunikationsoperatör.

Vi byggde nätet delvis med bidragspengar och då var kravet att kunderna skulle kunna välja på alla tjänsteleverantörer. Den tidigare kommunikationsoperatören kunde på vissa ställen bara erbjuda en eller två leverantörer.

Skärgården har varit i kontakt med vd:n för den tidigare kommunikationsoperatör som säger att han har förståelse för att ÖSAB måste höja priserna, men förnekar att man inte kunde erbjuda fler tjänsteleverantörer.

Roland Höglund har tidigare sagt till Skärgården att en annan anledning till höjda priser är att nätutbyggnaden varit underfinansierad. Totalt har Österåker fått EU-bidrag på 91 miljoner kronor för utbygganden av nätet, men kommunen kunde ha fått ytterligare 19 miljoner kronor. Länsstyrelsen, som betalade ut pengarna, valde att inte godkänna ansökan eftersom kommunen påbörjat utbyggnadsarbeten innan stödet söktes, något som reglerna inte tillät.

 Projektstödet som aldrig blev av hade så klart varit välkommet men totalt sett till hela nätets kostnad skulle effekten bli relativt marginell för bolagets nuvarande resultatverksamhet. Utmaningen för ÖSAB har de senaste åren främst varit den höga rörliga internräntenivån till andra bolag inom Armadakoncernen, säger Mikael Dahlberg, vd på Armada Fastigheter.

 Hittills har bredbandsutbygganden i Österåker kostat omkring  572 miljoner kronor.

Inlägget Följde inte regelverk och går miste om 19 miljoner dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Östersjön under förändring – skuggflottan en växande risk för miljö och säkerhet

2025-03-05 08:00:00

Östersjön under förändring – skuggflottan en växande risk för miljö och säkerhet

Foto: Kustbevakningen

De går under benämningen ”skuggflottan”. Dåligt underhållna fartyg, inte sällan med oklar ägarstruktur, som används för att frakta olja för att runda västs sanktioner mot Ryssland. Fartygen ökar risken för olyckor och oljeutsläpp vilket sätter hård press på Kustbevakningen som lägger alltmer resurser på att övervaka och skydda Östersjön.

Källa: Kustbevakningen

Isabella Lövin (Mp): ”Sverige måste visa vägen”

2025-03-03 07:00:00

Isabella Lövin (Mp): ”Sverige måste visa vägen”

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

Hur ska EU rädda Östersjön, och hur kan Sverige agera inom de ramar som redan finns för att förbättra hälsan hos vårt innanhav?

– EU hindrar inte Sverige till ytterligare åtgärder, säger EU-parlamentariker Isabella Lövin (Mp).

Europaparlamentet arrangerar under våren en serie öppna föreläsningar på Kulturhuset i Stockholm där EU-parlamentariker från alla Sveriges partier bjuds in att tala. Först ut den 14 februari var Isabella Lövin (Mp), som sitter i EU:s fiskeriutskott och nyligen utsetts till rapportör för EU:s Östersjöförvaltningsplan.

Lövin inledde med att ge en bild av de stora utmaningarna som Östersjön brottas med. Överfiske, klimatförändringar och föroreningar påverkar innanhavet, som med sin långa omloppstid på vatten är känsligt för förändringar. Torsken är borta, strömmingen är magrare och ekosystemet är i obalans.

Bland de konkreta åtgärder på kort sikt som Isabella Lövin föreslår är det första att göra om dagens fiskeförvaltning i grunden på EU-nivå.

Vi kan inte sitta en gång om året och låta våra fiskeministrar från EU förhandla om hur stora kvoterna ska vara, baserat på rådgivning som vi vet inte fungerar. Som politiker vill jag inte ha svar på frågan om hur mycket fisk vi maximalt kan ta upp, jag vill ha svar på frågan: Hur gör vi för att bygga upp Östersjön igen? Östersjön är sjuk.

Men Sverige agerar inte heller så kraftfullt som EU idag tillåter, menar Isabella Lövin. Hon skulle vilja att de svenska kvoterna endast tilldelas småskaligt fiske som fiskar för humankonsumtion och att trålgränsen flyttas ut till 12 sjömil. Hon föreslår även att man i svensk lag skulle kunna införa miljökriterier så att fiskekvoterna tilldelas de som fiskar mest miljövänligt, och att fiskerättigheter ska kunna återkallas om man inte möter kriterierna.

Det är svårt att begripa att en av de verksamheter som påverkar havet mest inte lyder under miljöbalken. Den ligger under fiskeripolitiken och kan undantas hela tiden. Det skulle vi kunna ändra.

Isabella Lövin lyfte också den “blå ekonomin” – vikten av att öka vår egen självförsörjningsgrad.

Jag tycker att det är ett starkt argument för att låta Östersjön återhämta sig – att vi har gjort oss av med en enormt trygg och bra tillgång till marint protein.

Hon vill se en havslag på EU-nivå – en “Ocean Pact” – där man samlar de mål som redan finns.

Ungefär som klimatlagen, som ger ordning och reda i havspolitiken. Så att vi verkligen har bindande mål som alla politikområden måste leverera mot.

Hur ser de andra Östersjöländerna i EU på frågorna, är de lika oroliga?

Nej, och det beror på att motsvarande debatt som nu förs i Sverige inte finns i de andra Östersjöländerna. Jag försöker få mina kollegor från de gröna partierna i de andra länderna att lyfta frågan på agendan.

Sverige måste gå före och visa vägen, menar Isabella Lövin.

I EU-sammanhang är det alltid viktigt att visa att vi tror på det här. Då har man mycket större tyngd under förhandlingarna. Sverige gick före med klimatlagen, vi köpte upp utsläppsrätter för att skrota dem. Då lyssnade man på oss. Vi skulle kunna göra samma sak här.

Inlägget Isabella Lövin (Mp): ”Sverige måste visa vägen” dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Nämdöbor piloter för medborgarforskning

2025-03-02 07:00:00

Nämdöbor piloter för medborgarforskning

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

Vad händer när ett representativt urval medborgare görs delaktiga i sin egen utveckling? Under hösten har 25 fast-, deltids- och sommarboende i Nämdöskärgården deltagit i ett forskningsprojekt för att undersöka hur ett medborgarråd kan fungera som demokratiskt verktyg.

I Nämdö hembygdsgård brinner flitens lampa. Det hukas över bord där stora blädderblockpapper spritts ut. När det är dags att knyta ihop säcken kring Nämdöskärgårdens medborgarråd är det självklart inte bara att sitta och lyssna, utan åhörarna engageras även i aktiva diskussioner.

Under två lördagar i höstas fick 25 utvalda personer, under ledning av facilitatorer och under noggrann observation av forskare, workshoppa kring frågeställningen: “Vilka utmaningar för lokal hållbar utveckling bör prioriteras i Nämdöskärgårdens biosfärområde?”

12 Medborgarr 1 kopiaVi ville se om den här metoden kan vara ett sätt att engagera medborgare i beslutsfattande när det kommer till landskapsplanering. Delaktighetsprocesser har inte använts så mycket inom det området hittills. Vi ser det som en pilotstudie, säger Fanny Möckel, doktorand vid Uppsala universitet som arbetar inom samverkansprogrammet Landpaths.

Programmet ska föreslå praktiska verktyg och rekommendationer till aktörer och offentliga myndigheter kring hur den biologiska mångfalden och klimatkrisen kan hanteras. Förutom pilotstudien i Nämdöskärgården har konceptet med medborgarråd också testats i ett annat biosfärområde – Voxnadalen i Hälsingland. Tanken är att vanliga människor som berörs av olika beslut kring områdena ska vara med och tycka till.

Men det handlar inte bara om att sitta och snacka om saker, eller om att vinna en debatt med argumentation. Det är ett sammanhang där man är nyfikna på varandra och vill hjälpas åt att utveckla varandra, säger Tim Daw, docent vid Stockholm Resilience center, Stockholms universitet.

Metoden med medborgarråd har använts en hel del i andra länder för att diskutera komplexa frågor, däribland Finland och Danmark. På Irland har man framgångsrikt använt metoden för att påverka lagstiftning kring till exempel abort, samkönade äktenskap och blasfemi. Det första svenska nationella medborgarrådet genomfördes 2024 – då handlade det om att ta fram förslag på hur Sverige kan uppnå målen i Parisavtalet.

Om man hittar en gemensam grund så blir det ett budskap till andra, att den här diversifierade gruppen kan komma överens. Och om den är representativ, så kan resultaten få mer legitimitet, menar Tim Daw.

Ett medborgarråd skiljer sig nämligen från andra deltagandeprocesser när det kommer till vilka som deltar.

12 7E7A8278När kommuner bjuder in till samråd eller andra samtal är det nästan alltid samma personer som kommer. Det är jättebra med engagemang, men det finns ett demokratiskt värde i att få även andra röster att tycka till, säger Vera Telemo, forskningsassistent.

Därför lägger man i medborgarrådet extra mycket krut på urvalet av deltagare för att få bred representation av allmänheten. Inbjudan gick i höstas ut till alla hushåll i Nämdöskärgården, och alla som deltog fick lön. För att människor i olika livssituationer ska kunna delta erbjuds även reseersättning, barnvakt och till och med passning av husdjur vid behov.

För att delta krävdes att man var över 18 år och tillbringade minst en vecka om året i Nämdöskärgården. Totalt anmälde sig 61 personer, varav 28 slutligen valdes ut.

Det viktigaste var att få en jämn spridning bland fast-, deltids- och sommarboende. Vi ville ha en tredjedel av varje kategori. Därför fick vi överrepresentera de fastboende, för de är ju färre, säger Vera Telemo.

Därefter eftersträvades en spridning i ålder, kön, politisk åskådning, inställning till bevarande kontra utveckling och om utvecklingen främst ska gynna fast- eller fritidsboende, bland flera andra frågor.

Jan Rutberg, fritidsboende på Orrön, är en av deltagarna i medborgarrådet.

12 Medborgarrd 4 kopiaDet är intressant att vara med i initiativ som utvecklar skärgården, och att inte bara bli kallad till ett infomöte när allt redan är fixat. Det har gett mycket, inte minst för att jag träffat många nya människor, säger han.

Det visar också svaren på enkäterna som genomfördes både inför och efter workshoparna. Bland dem som deltog kände de flesta bara ett fåtal andra deltagare sedan innan. Efteråt har många uttryckt en önskan att hålla kontakten med sina nyfunna vänner.

Många kanske har känt sig lite ensamma här ute innan, och inte varit medvetna om att man är del av ett community – ett sammanhang. Men när man träffas märker man att många tänker på samma saker, säger Vera Telemo.

Enkäterna visade också på att många faktiskt nyanserade sina åsikter genom att delta i medborgarrådet. Till exempel svarade många “instämmer helt” på frågan “Bör Nämdöskärgården förbli som den är?” innan träffarna, men några svarade också “instämmer inte alls”.

Efteråt är det inte alls lika starka känslor kring den frågan, utan svaren hamnar mer i mitten. Kanske mötte man varandra? undrar Tim Daw.

En annan fråga där resultaten förändrades handlade om huruvida lokala traditioner bör bevaras och stärkas.

Jag tror att många fick klart för sig att det faktiskt finns en del traditioner som de inte hade en aning om. Då blev det lite mer noga att bevara dem! säger deltagaren Yngve Hässler.

Vad kom då medborgarrådet fram till när det gäller själva frågeställningen? Jo, projekt som att minska hjortstammen, stötta lokal matproduktion, ta fram förnybara energikällor, skapa mötesplatser och kommunikationskanaler samt restaurera fler våtmarker lyftes fram som prioriterade. Det har redan dragits igång en gruppchatt för att skapa ett socialt ungdomsliv kring Nämdö.

Det är många som tycker det här är en bra idé, att blåsa liv i samhället igen. Ibland kan man fundera på om det bara är några stycken som tycker att det vore roligt. Men mitt intryck av det här medborgarrådet är att det är bred uppslutning, säger Yngve Hässler.

Fakta/LANDPATHS

• Ett femårigt forskningsprogram som syftar till att främja multifunktionella landskap som både är rika på biologisk mångfald och ger flera fördelar för en rad aktörer.

• Leds av Uppsala universitet, i samarbete med forskare från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Stockholm Resilience Centre och Södertörns högskola.

• Finansieras av Naturvårdsverkets miljöforskningsanslag i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten.

Fakta/NÄMDÖ BIOSFÄROMRÅDE

• Drivs av Nämdö green archipelago (NGA) i samarbete med WWF.

• Ska bidra till hållbar samhällsutveckling genom att vara modellområden där nya metoder utvecklas i lokal samverkan.

• Utses av UNESCO. I Sverige finns sju biosfärområden idag, och i hela världen finns runt 700 i 130 länder.

Inlägget Nämdöbor piloter för medborgarforskning dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Fortsatt trassel med Ingmarsös fiber

2025-03-01 07:00:00

Fortsatt trassel med Ingmarsös fiber

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Problemen med fiberkablarna på Ingmarsö har pågått i många år. Stefan Ljungberg har nu tröttnat och använder mobilt bredband trots att han lagt tusentals kronor på att dra in fiber.

Fiberdragningen på Ingmarsö tycks lämna en del övrigt att önska. Kablar ligger delvis dragna på marken eller hänger i luften och har ibland gått av.  ”Hela ledningsdragningen hos oss är ett totalt skämt. Den ligger i dagen över stora sträckor, ibland hängande över mark. Pemslangen som utgör yttre skyddet är på flera ställen skarvad utan något som helst förband.”, skriver en person i sociala medier.

Jag orkade inte med problemen så jag skaffade mobilt bredband, säger Ingmarsöbon Stefan Ljungberg som lagt ungefär 40 000 kronor på fiberanslutning till två fastigheter, men som haft problem med uppkopplingen.

Vissa menar att kabeldragningen på ön är undermålig.

Problemet var att det gjordes dåligt redan från början. Resultatet på Ingmarsö är bland annat att många varit missnöjda att det funkade dåligt, säger Torkel Borelius, som engagerat sig i frågan.

På sociala medier beskriver flera personer nätet som ”svajigt”, men för de flesta kan det samtidigt vara svårt att själva avgöra om felet beror på fiberkablarna eller något annat.

Det som retar mig mest är att kommunen gick in och propagerade för att det skulle vara en säker och stabil uppkoppling. De har  tagit på sig stort ansvar, säger Stefan Ljungberg.

Men problemen gäller inte överallt, en person som bor på Brottö är desto nöjdare.

”Vi har haft fantastisk anslutning sedan dag 1 – vi streamar”, skriver personen.

Roland Höglund på Österåkers stadsnät säger att fiberkablarna inne på tomter är fastighetsägarnas ansvar och att kablarna tål att läggas direkt på marken om de ligger i en PEM-slang.

Det händer att man gräver av kablarna på den egna tomten, men det är ens eget ansvar att ha koll på var kablarna går. Vi försöker förklara att man bör göra en skiss var kablarna är dragna och lägga den i elcentralen.

Inlägget Fortsatt trassel med Ingmarsös fiber dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Solviksbolag krävs på mångmiljonbelopp

2025-02-28 07:00:00

Solviksbolag krävs på mångmiljonbelopp

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

Ett bolag som lånat ut pengar till utvecklingen av Solvik stämmer nu både fastighetsägaren Olle Nordberg och hans moderbolag på drygt fem respektive drygt 24 miljoner kronor i obetalda skulder.

Investeringsbolaget Kameo, som lånat ut pengar bland annat till bygget av bostäder i Solvik på Nämdö, har inte fått pengarna tillbaka och stämmer nu både fastighetsbolaget Marna förvaltning AB och ägaren Olle Nordberg privat.

Marna förvaltning är moderbolag till bland annat Gällstaö bryggan AB, som äger restaurang, bageri och livsmedelsbutik i Solvik.

Kravet på Marna förvaltning som Kameo skickade till Kronofogden i november förra året var på totalt drygt 24 miljoner kronor, inklusive räntor och avgifter. Lånen har tagits av olika bolag i koncernen, däribland Marna skärgårdsfastigheter AB som lånat 14,3 miljoner kronor. Lånet förföll till betalning i februari 2024. Därefter beviljades ett betalningsanstånd på 90 dagar och en plan för frivillig återbetalning upprättades, men inte heller efter den tiden hade någon betalning skett. När sedan de veckovisa avstämningsmötena inom ramen för planen uteblev under hösten anlitade Kameo advokater för att med tvång få tillbaka pengarna.

Kameo har även stämt Olle Nordberg på drygt fem miljoner kronor för att privat ha gått i borgen för ett av lånen till Marna. Nu ligger båda stämningarna i Stockholms tingsrätt, där ännu inget datum är satt för förhandling.

Det stämmer att vi och Kameo för tillfälligt har haft olika syn på hur vi skall hantera våra mellanhavanden och då tar parterna till olika åtgärder i förhandlingen. Dock för vi sedan en tid tillbaka förhandlingar i positivt klimat, säger Olle Nordberg.

Hur påverkas verksamheterna i Solvik av detta?

Butiken, krogen, bageriet, macken, gästhamnen etc drivs ju alla av externa hyresgäster så i praktiken påverkas dessa inte alls av vår diskussion med Kameo.

Kameo är en plattform där fastighetsutvecklare kan finansiera sina projekt direkt genom investeringar från privatpersoner. På sin hemsida beskriver sig Kameo som “ett innovativt alternativ till traditionella banklån” som “gör det möjligt för både privatpersoner och företag att investera i spännande projekt och företag som inte finns tillgängliga på den traditionella marknaden.”

Inlägget Solviksbolag krävs på mångmiljonbelopp dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården