2025-01-11 07:00:00
Många tillbud i sjötrafiken
Foto:Peter Augustsson
En sammanställning av Skärgården visar att det under förra året rapporterades in ett tjugotal incidenter i sjötrafiken till Transportstyrelsen, varav två utreds av Statens Haverikommission.
Befälhavare och redare har en skyldighet att rapportera olyckor och incidenter till Transportstyrelsen. Fram till 5 december förra året hade ett 20-tal händelser i sjötrafiken skickats in till Transportstyrelsen. Incidenterna handlar till exempel om kollisioner med bryggor eller med andra fartyg i låg fart eller om tekniska fel. Det är väldigt ovanligt att allvarliga olyckor eller tillbud inträffar i sjötrafiken. När det väl händer har Statens Haverikommission (SHK) en skyldighet att utreda dem. Innan 2024 var det tio år sedan SHK utredde en händelse med passagerartrafik i Stockholm. Då handlade det inte om Waxholmsbolagets trafik utan om en olycka när en taxibåt kolliderade med Viking Grace utanför Kapellskär. Men bara under 2024 har man inlett två utredningar som rör kollektivtrafiken. Den ena berör händelsen när robotbåten Ystad var nära att kollidera med fartyget Silverpilen, den andra om när fartyget Eskil nästan kolliderade med finlandsbåten Baltic Queen.
När det gäller allvarligt skadade eller personolyckor så visar Trafikförvaltningens egna statistik att det var färre som skadades totalt under 2024 än 2023. De fartyg som haft flest incidenter, 20 stycken vardera, är Gällnö och Viberö, men tidningen har inte jämfört fartygen utifrån fartygens gångtimmar. Från 1 januari fram till 5 december 2024 hade 527 incidenter rapporterats.
– Det som kan vara bra att tänka på är att incidenterna kan röra väldigt många olika typer av saker, från sjukdomsfall ombord till kajstuds eller tekniskt fel på fartyget. Det är också bra att veta att det som rapporteras som ”allvarligt skadade” inte alltid handlar om allvarliga skador. Det kan vara allt från sådant som är av allvarlig karaktär, till en stukad handled eller liknande. Det beror på att fall där ambulans har tillkallats generellt sett klassas som allvarlig skada, men det händer att man tillkallar ambulans eftersom man inte vet hur allvarligt det är, men att det visar sig att det inte var så farligt som man befarat, skriver Elin Lindström, kommunikatör på trafikförvaltningen.
Trafikförvaltningen uppmuntrar rederierna att rapportera incidenter.
– Vi uppmuntrar en rapporteringskultur hos våra rederier. Målet är att de ska rapportera så mycket som möjligt av det som sker i trafiken – de får hellre rapportera en gång för mycket än en gång för lite.
FAKTA
Några incidenter i trafiken under 2024 som rapporterats
16/5 Ett fartyg lyckas inte lägga i back och kör i tre knops fart in i Nybrokajen. Polis fick evakuera passagerare över relingen och ambulans tog hand om de skadade.
16/6 Ett fartyg är nära att kollidera med en fritidsbåt som inte följer väjningsreglerna.
23/7 När ett fartyg backar ut vid Långvik på Möja kommer man nära barn som ligger i vattnet.
22/8 Två fartyg kolliderar vid Slussen. Inga allvarliga skador.
28/9 Vid tillägg Slussen råkar befälhavaren slå i back när fartyget har rampen nerfälld och passagerare ska gå av. Ett barn blir ensamt kvar på bryggan. Ingen skadades.
4/10 En pendelbåt är nära att kollidera med en finlandsbåt.
Händelsen utredas av SHK.
3/11 Ett fartyg får bottenkänning vid tilläggning på Korsö. En propeller har skadats, inga personskador.
Dödsolycka bland incidenter med trafikfärjor
Även Trafikverket måste rapportera incidenter där vägfärjor på statliga färjeleder är inblandade. Totalt tio tillbud för färjorna på Gräsö- Blidö-, Furusunds-, Ljusterö-, Vaxholms-, Oxdjups- och Tynningöleden rapporterades 2024.
En av dessa rapporter lämnas inte ut, då Transportstyrelsen ännu inväntar besked från Statens Haverikommission (SHK) om eventuell utredning.
Bland de övriga nio finns den olycka med dödlig utgång i april i fjol, då en bil körde igenom de förliga grindarna ombord på Merkurius på Furusundsleden. Bilen sjönk snabbt och två personer omkom i olyckan, som anmäldes till SHK. SHK konstaterade i sin förstudie att man varken hittat några tekniska fel på Merkurius eller något att anmärka på besättningens handhavanden, och beslutade att inte utreda olyckan.
En annan händelse rör ett misstänkt fall av drunkning, där ett vittne sett en man med två hundar falla i vattnet mellan färjan och färjeläget på Rindö. Ett stort räddningspådrag kallas till platsen och söker efter mannen i vattnet, dock utan att hitta någon.
Alla incidenter som uppstår ombord rapporteras dock inte till Transportstyrelsen. Om fel upptäcks, färjan tas ur trafik och felet åtgärdas innan färjan sätts i trafik igen så behöver det inte anmälas till Transportstyrelsen, enligt myndighetens tillsynssamordnare. Tillbud och sjöolyckor ska dock alltid rapporteras.
Skärgården har även tagit del av avvikelserapporter för vägfärjorna som dokumenterats internt hos Trafikverket, vilket är betydligt fler. Här listas bland annat avvikelser som att årlig kontroll av livflottar inte utförts, trasig däcksbelysning, bristfälliga räckverk vid färjelägen, diverse teknik- och maskinproblem samt blåljusturer.
FAKTA
Incidenter med Trafikverkets vägfärjor under 2024
4/3 – Misstänkt oljeutsläpp, dock utan synliga läckor.
14/4 – Propelleraggregat läcker olja inuti fartyget.
28/4 – Bil kör igenom grindarna på färjan och hamnar i vattnet. Två personer omkommer.
23/5 – Ena huvudmaskinen stannar och färjan kör på grund av hög fart in i färjeläget. En bil skadas.
28/6 – Kollision med en förtöjd skärgårdsbåt som orsakar skada på skärgårdsbåten.
17/8 – Olja upptäcks i kölvattnet efter avgång.
9/10 – Vittne har sett man falla framför färjan. Räddningstjänst tillkallas som söker i vattnet, utan att hitta någon.
25/10 – Dieselläckage vid bunkring.
Färjor inblandade i incidenterna ovan: M/S Yxlan, M/S Aurora, M/S Merkurius, M/S Svea, M/S Veronica, M/S Jupiter, M/S Frida, M/S Vivi, M/S Fragrancia, M/S Linea, M/S Castella, M/S Nina, M/S Gulli.
Text: Peter Augustsson, Ylva Bergman
Inlägget Många tillbud i sjötrafiken dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården