2025-10-27 07:00:00
Upprepade tillbud med vägfärjan Frida

Foto:Ylva Bergman
Under september togs Trafikverkets färja Frida på Ljusteröleden ur trafik vid flera tillfällen. Avvikelserapporter för Frida visar att problemen inte bara haft betydande inverkan på trafiken utan även påverkat besättningens psykiska arbetsmiljö.
Den 3 september noterar man problem med styrningen på Frida. Färjan börjar “bete sig konstigt och vill lägga sig på tvären”. Man tar till nödstyrning för att ta sig till land, där man påbörjar felsökning. Den pågår i ett par dagar men felet kommer och går, vilket gör att färjan tas ur och i trafik fram till den 5 september då allt tycks fungera okej igen.
Den 10 september, efter att felet återkommit och man återigen behövt ta till nödstyrningen, skriver man i avvikelserapporten:
“Tyvärr späder dagens upprepade haveri på min och andras känsla av en klump i magen när man arbetar på Frida. Närmare bestämt känslan av att “vad kommer gå sönder nästa gång och var under överfarten kommer det att ske?” Det enda man numera känner sig helt säker på är att det kommer att ske snart. Man drabbas även lätt av en fundering om varför man prioriterar att renovera upp reservtonnaget, vilket gjorts nyligen här på ostkusten, medan livstidsförlängningen på det ordinarie trafikerande tonnaget verkar att skjutas allt längre på framtiden. Det är inte utan att man till slut känner nästan som lite uppgivenhet här ute på leden /…/ en liten förklaring till varför jag anger psykisk arbetsmiljö som en av kategorierna i avvikelsen”
Den 19 september, samma dag som Frida åter sätts i trafik, skriver man i avvikelserapporten: “Frida är åter i trafik from kl. 14.40 på fredagen men hur länge hon håller är det ingen som vet. Bara hålla tummarna och försöka börja lita”. Man noterar att totalt har 104 turer med Frida ställts in under veckan, och att Jupiter kunnat täcka upp för 20 av dem.
Den 28 september upphör all 24 voltsmatning till styrhytten och ett femtontal bilar får backa av färjan. Det visar sig vara livbåtsbelysningen som drar så mycket ström att en propp smält. I avvikelserapporten skriver man att det är “min fasta uppfattning att Frida ej bör användas under dygnets mörka timmar utom i yttersta nödfall, så länge denna säkerhetsbrist råder”.
Man beskriver även ett riskabelt arbetsmoment när färjan ska kasta loss eller lägga till i bergläget, ett av lägena på Ljusterösidan. Då måste en besättningsman kliva över relingen och upp på dykdalben för att hantera tågvirket, vilket riskerar att man faller ner och kilas fast mellan färjan och dykdalben. Detta kommer bli ett mer frekvent arbetssätt i och med intrimningen av den nya elfärjan då bergläget måste användas oftare, skriver man.
“Vi är medvetna om att det beskrivna problemet säkert inte är nytt för någon, men icke desto mindre anser vi att det är oacceptabelt att behöva arbeta vidare med sådana risker”.
Trafikverket: Färjan Frida ska få större uppdatering
Henrik Benderius, tillförordnad distriktschef på Trafikverket Färjerederiet, bemöter kritiken:
Besättningen beskriver att det bara är en tidsfråga innan något mer händer. Att man är uppgiven och ser att dessa ständiga fel även påverkar den psykiska arbetsmiljön. Hur ser ni på det som besättningen framför i avvikelserapporterna?
– Vi har stora utmaningar med Frida. Både lokal personal på leden och underleverantör, i detta fall Tenö Varv som vi har ett underhållsavtal med, jobbar hårt med Frida. Hon är planerad att få en större uppdatering. Tyvärr har det dragit ut på tiden att få fram nya motorer och propelleraggregat.
Vad har gjorts för åtgärder på Frida?
– Vi arbetar ständigt både med avhjälpande underhåll och förebyggande. Nu inför lågsäsong kommer det arbetet intensifieras när vi får mer tid till kaj.
Kan man som besättning och resenär vara trygg ombord?
– Ledens personal gör ett jättejobb med att hålla Frida säker. Jag är trygg med deras bedömningar. Om vi bedömer att vi inte kan garantera passagerarnas säkerhet ställs avgången in. Vilket vi tyvärr fick erfara nu i september när hon var ur drift en längre tid.
Man skriver i avvikelserapporten även att Färjerederiet prioriterat att renovera upp reservtonnaget istället för att livstidsförlänga ordinarie tonnage. Stämmer det och i så fall varför?
– Svårt att svara på detta då jag inte har sammanhanget från påståendet. Begreppen reservtonnage och ordinarie kan vara missledande. Alla våra färjor används i drift och ska vara sjövärdiga. Fördelningen är inte statisk utan vi försöker optimera kapaciteten både lokalt, nationellt och sett över året. Vi ”lånar” färjor mellan lederna beroende på vilka utmaningar vi står inför. Flera färjor har eller ska livstidsförlängas. Ordningen detta sker i beslutas inte av mig utan sker centralt.
Har Transportstyrelsen informerats om problemen?
– Både ja och nej. Avvikelser som faller i kategorin som ska rapporteras till TS rapporteras. Det framgår på avvikelsen om den är rapporterad eller ej.
Inlägget Upprepade tillbud med vägfärjan Frida dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården


