2025-07-15 07:00:00
Ökänt grund hamnar på kartan
Foto:Peter Augustsson
Sjöfartsverket nekade företaget Hydrographica spridningstillstånd till ett detaljerat sjökort över Sveriges farligaste grund, men nu backar myndigheten på beslutet. Däremot är det fortfarande svårt att märka upp grundet med sjömärken eftersom ingen vill ta ansvar för driften.
Varje år går ett 50-tal fritidsbåtar på de gamla försvarsmurarna som nästan helt täcker östra sidan av vattnet mellan Rindö och Skarpö. Sjöfartsverket använder i sina sjökort en ny internationell standard för försänkningar som alla båtägare kanske inte känner till. Dessutom är den smala passage genom försvarsmurarna i södra delen av sundet, där båtar kan passera, inte utmärkt på deras sjökort. För att öka säkerheten och minska skador på båtar ville företaget Hydrographica därför ta fram ett mer detaljerat sjökort med vedertagna symboler, men nekades förra året spridningstillstånd av Sjöfartsverket. Trots att sjökortet baserades på redan tillgänglig information menade Sjöfartsverket att det kunde medföra skada för totalförsvaret. Nu backar myndigheten och ger företaget spridningstillstånd.
– Det är mycket glädjande. Ändringarna finns redan i Skippo och kommer in i övriga digitala sjökort så småningom, säger Jesper Sannel på Hydrographica.
Förutom tydligare sjökort innebär spridningstillståndet att försvarsmurarna kan märkas ut med sjömärken.
– Då vårt sjökort accepteras som underlag för Transportstyrelsen kan man nu sätta ut sjömärken för att öka säkerheten i denna passage. Det är dock mycket anmärkningsvärt att samma underlag nekas tillstånd ena gången, men medges spridningstillstånd när vi skickar in det igen, ett år senare. Det verkar göras olika bedömningar av olika handläggare på Sjöfartsverket och Försvarsmakten helt enkelt, säger Jesper Sannel.
När, eller om, försänkningarna kommer att märkas ut är fortfarande oklart eftersom ingen vill betala för driften, trots att kostnaden är låg.
– Det finns en möjlighet att några aktörer går in och betalar själva utmärkningen på några hundra tusen kronor, men vi måste ha en ägare av driftavtalet. Vaxholms kommun vägrar och vill inte ha några kostnader, säger Fredrik Åkerström på Sjöassistans, som länge engagerat sig för att få till sjömärken vid försänkningarna.
Enligt Fredrik Åkerström skulle det inte bli särskilt betungande ekonomiskt att ansvara för sjömärkena.
– Det kommer förhoppningsvis att vara noll kronor.
Inlägget Ökänt grund hamnar på kartan dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården