Home Blog Page 87

Skärpt sjöövervakning för att skydda kritisk undervattensinfrastruktur

2024-12-27 13:06:00

Skärpt sjöövervakning för att skydda kritisk undervattensinfrastruktur

Foto: Kustbevakningen

Kustbevakningen har ökat övervakningen av fartygstrafiken. Syftet är att genom ökad närvaro skydda bland annat kritisk undervattensinfrastruktur. Kustbevakningen har nära samverkan med Marinen och andra myndigheter.

Källa: Kustbevakningen

Rusning till sista julbordet på Söderarm

2024-12-24 07:00:00

Rusning till sista julbordet på Söderarm

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Under julhelgen genomfördes kanske det sista julbordet någonsin på Söderarm. Många har denna vinter valt att ta chansen att besöka den avlägsna fyrplatsen.

När Skärgården under en förmiddag i mitten på december når Anngret Andersson som i många år drivit anläggningen på Söderarm, är hon fullt upptagen med administrativa sysslor som ska göras innan nästa grupp av gäster anländer till ön.

Jag har jobb upp över öronen. Jag ligger efter och vi får nya gäster på eftermiddagen. Ända fram till den 18:e har vi gäster som åker på förmiddagen och gäster som kommer på eftermiddagen och sover över, säger hon.

Intresset för att besöka Söderarm har denna jul varit enormt stort, kanske med anledning av att verksamheten stänger nästa år.

Julborden är jättebokade. Tidigare har jag haft 135 gäster som mest, nu har jag 270. Min personal bor här i 2,5 veckor för att vi ska kunna klara av det. Tidigare år har de bott här mellan två till fem dagar. Hade vi haft plats hade vi kunnat ha haft mer folk. Det blev fort så bokat att jag drog in alla marknadsföring och har fått säga nej, säger Anngret Andersson.

Söderarms fyrplats och ön Torskär ägs av Fortifikationsverket som sagt upp avtalet med Anngret Andersson eftersom Försvarsmakten behöver ön till sin verksamhet. Avtalet går ut sista januari nästa år. Anngret Andersson har drivit verksamhet på ön sedan 1999.

Inlägget Rusning till sista julbordet på Söderarm dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Norrtälje stöder upprustning av ögårdar

2024-12-23 07:00:00

Norrtälje stöder upprustning av ögårdar

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Hembygdsföreningarna på Björkö-Arholma och Blidö tilldelas nästan 300 000 kronor i drifts- och investeringsbidrag från Norrtälje kommun.

Hembygdsgården på Björkö användes i drygt 50 år som skolmatsal och kök. När skolan stängdes 2017 och behovet av matsal upphörde fick hembygdsföreningen möjlighet att köpa gården 2022.

Sedan dess har hembygdsföreningen renoverat och förbättrat inomhus i fastigheten. Nu vill föreningen rusta upp fasaden och sökte därför 100 000 kronor i investeringsbidrag för 2025 från Norrtälje kommun.

Måla huset har stått högt på önskelistan ända sen vi köpte gården, säger hembygdsföreningens ordförande Lena Svenonius som fortsätter:

Vi får hjälp av en erfaren kulturmålare som vet vad en gammal träfasad behöver. Det blir praktisk byggnadsvård och vi tänker att medlemmarna ska få hjälpa till en hel del.

Hembygdsföreningen planerar att hinna med halva huset i år och resten nästa år.

Hela renoveringen beräknas kosta 400 000 kronor och Björkö-Arholma hembygdsförening kommer att söka investeringsbidrag från kommunen även för nästa år, 2026.

Driftbidraget på 30 000 kronor går till driften av gården, el, räntor, Wi-Fi, VA, sopor med mera.

Blidö sockens hembygdsförening sökte investeringsbidrag på 130 000 kronor för att måla fasaden och renovera fönster på ett av föreningens sex hus och byta fönster på ett annat. Pengarnas ska också användas för att köpa ny brandskyddsutrustning.

Driftsbidraget går även här till el, VA, renhållning, försäkringar med mera.

Vi är väldigt glada att vi får de här pegarna så att vi kan underhålla Silversmedens hus och Bagarstugan, som båda är i behov av omsorg, säger Anne Petersen, ordförande för Blidö sockens hembygdsförening.

Även Rådmansö bygdegårdsförening och Singö bygdegårdsförening tilldelades stöd från kommunen.

Totalt fick sex föreningar i Norrtälje kommun dela på drygt 400 000 kronor till investeringar. Tretton föreningar delade på en kvarts miljon i driftsbidrag.

Inlägget Norrtälje stöder upprustning av ögårdar dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

God Jul & Gott Nytt År

Vi önskar er en riktigt god jul fylld av värme och gemenskap, samt ett nytt år fyllt av lycka och framgång.

Månskensbonde utöver det vanliga

2024-12-22 07:00:00

Månskensbonde utöver det vanliga

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

Det är lätt att ta skärgårdens öppna, vackra och varierade landskap för givet. Men bakom allt ligger mycket slit, svett och ett brinnande engagemang.

Skärgårdens hederspris 2024 går till Per Henrik Hörnfeldt som med sina sexton fyrbenta naturvårdare värnar ett kulturarv på Blidö – på sin fritid.

Även om Per Henrik Hörnfeldt inte är en “professionell” bonde, så går intresset för djur och natur långt tillbaka. Som barn besökte han ofta Blidö, där hans farmor och farfar hade ett sommarhus vid Fläsknäset på Björkudden.

Det var innan sommarstugeområdena började komma. Då fanns det djur och jordbrukslandskap med lantbrukare överallt, minns Per Henrik.

12 7E7A7775Själv började han och hustrun Cecilia med några får, “bara på kul”. Sedan blev det nötboskap. Till en början på somrarna då familjen tillbringade semestern på Blidö, men så småningom växte det till en året runtverksamhet.

Det var roligt, och roligheten slog rot!

2012 fick Per Henrik Hörnfeldt möjlighet att köpa en bit mark invid idrottsplatsen längs Bromskärsvägen där han kunde slå upp en stolplada, och idag går sexton betesdjur här, och i hagar och ängar på andra delar av ön. De är varken mjölk- eller köttkor, utan används just för att hålla markerna öppna.

Man försöker göra lite skillnad och bevara det som varit med de små medel man har. Jag tänker på hur de kämpade förr. De som det idag bara finns ett fåtal kvar av. Hur de bröt markerna och dikade och liade. Idag orkar folk knappt göra något om de inte har en app i telefonen, säger Per Henrik.

När barnen var små och familjens semester var slut körde Per Henrik ut till Blidö varje kväll och såg till sina djur, tillbaka igen på morgnarna för att hinna med frukost med familjen innan det var dags för en heldags jobb i byggbranschen, och därefter ut till ön igen. När hösten kom såldes djuren. Numera bor han och Cecilia på ön, och pendlar åt andra hållet varje dag.

Först kollar vi till korna på morgonen, sen kör vi in till stan och jobbar, sen blir det en sväng till djuren igen när vi kommer hem. Så ser våra dagar ut. Det funkar jättebra! Allting går, om man bara har familjen med sig.

Per Henrik Hörnfeldt ser sig själv som en stafettpinne mellan generationerna.

12 7E7A7967Jag tycker att det är viktigt att man ger något tillbaka till ön. Varför är det så fint på Blidö? Jo, för att vi alla tog över från de som brukade markerna förr. Då tycker jag att man kan ge tillbaka, om man kan, genom andra eller sig själv. Så att det inte bara blir en stuga man åker ut till. 

Han lyfter det stora engagemang och den flora av verksamheter som finns på ön, i form av till exempel bouleförening, fotbollsskola, hembygdsförening, vandringsleder, vårdcentral och mataffär.

Det finns jättemycket härute som gagnar alla. Det måste man bevara! Allt hänger ihop.

Förhoppningen är att kunna inspirera unga till samma synsätt. Mittemot hagen ligger förskolan Uteleken och barnen kommer ofta ner och äter lunch i hagen och tittar på korna. Varje vår ordnas kosläpp till glädje för stora och små Blidöbor.

Någon av de här ungarna kanske kommer ihåg, när de är 25-30 år, “den där klotrunda gubben med djuren. Han kunde ju, på en liten täppa. Det vill jag också!” Så att man föder en idé.

12 7E7A7972Att många på Blidö uppskattar Per Henriks hårda slit är tydligt – redaktionen fick in en stor mängd nomineringar med fina och utförliga motiveringar till varför just han är värd årets hederspris. Hans glada sätt, stora engagemang och kärlek till sina djur lyfts särskilt fram, liksom vikten av bevarandet av jordbrukstraditionen.

Det är överväldigande. Det är jättestort, jag har aldrig varit med om något liknande, säger en märkbart rörd och tagen Per Henrik när vi räcker över diplom, blombukett och en prischeck på 20 000 kronor.

Vad pengarna ska gå till är en nobrainer. Det finns många hål att stoppa i:

Det kommer gå till foderbordet som jag nu håller på och bygger, och såna behov. Det är jättemycket pengar, som kommer väldigt lägligt! Det är ett bekymmer med den här verksamheten, att det hela tiden är röda siffror. Hade jag inte hållit på med det här hade jag varit rik nu!

Har du aldrig tänkt att “nu kastar jag in handduken”?

Jo, förra året var fruktansvärt, då gick allting sönder samtidigt. Hade jag fått en punktering då… Då hade jag nog stängt ner alltihop. Men som tur är så har jag jätteschyssta människor till hjälp när det verkligen kniper. Helst vill jag aldrig sluta.

Fakta/Skärgårdens hederspris

12 7E7A8035• Priset, som består av ett diplom samt 20 000 kronor, delas ut årligen sedan 2018 till någon som gjort förtjänstfulla insatser för att främja, bevara eller utveckla Stockholms skärgårds särart.

• Tidigare års pristagare är Nina Holm (2018), Margareto Nilsson (2019), gruppen Rädda Värmdös ö-skolor (2020), Stockholms Skärgårdsnät AB (2021), Skärgårdsstiftelsens avgående tillsynsmän och naturvårdare (2022) samt Göran Lagerström (2023).

• 2024 års pristagare är Per Henrik Hörnfeldt.

• Motiveringen lyder: ”Likt en nybyggare drog han med familjen ut till Blidöbygden för att väcka liv i slumrande marker och öns urgamla traditioner med småjordbruk. Med stora visioner, enträgen nit och fyrbenta naturvårdare har sly och törnen danats till blommande ängar. Hans insatser skänker glädje och hopp för hela bygden.”

Inlägget Månskensbonde utöver det vanliga dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Yi peng 3 har lättat ankar

2024-12-21 17:16:00

Yi peng 3 har lättat ankar

Foto: Kustbevakningen

Under lördagseftermiddagen den 21 december har det kinesiskflaggade fartyget Yi Peng 3 lämnat den plats i Kattegatt där fartyget legat till ankar under flera veckor.

Källa: Kustbevakningen

Nova får öka farten på Riddarfjärden

2024-12-21 07:00:00

Nova får öka farten på Riddarfjärden

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Nu är det klart att SLs eldrivna bärplansbåt Nova får öka farten i centrala Stockholm. Från och med nu och fram till 30 april 2025 får Nova köra i 22 knop på Riddarfjärden.

Dispensen från länsstyrelsen gäller inte vid mörker och nedsatt sikt. Ett annat krav är att befälhavaren på båten bedömer att det är säkert att framföra Nova i den högre hastigheten.

Beslutet betyder dock inte så mycket i praktiken, eftersom Nova tar en paus i trafiken mellan mitten av december och cirka första april.

Tidigare har Trafikförvaltningen i Region Stockholm haft dispens att köra i 18 knop på vissa sträckor vid vissa tider. I Mälaren, från Västerbron till Ekensberg/Gröndalsbron är det fortfarande 18 knop.

På öppet vatten är det fri fart, så mellan Ekensberg och Ekerö får bärplansbåten åka snabbare. Marschfarten är för närvarande omkring 25 knop, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör på Region Stockholm.

Bakgrunden till att ansökan om dispens först gällde 18 knop baserades på Novas uppskattade vikt i tidigt skede. Sedan har det färdiga fartyget blivit tyngre, huvudsakligen på grund av olika regelverk, som installationer för brandsäkerhet, enligt Trafikförvaltningen.

Att få hålla en högre hastighet är avgörande för att Nova ska kunna använda sina bärplan och därmed minska energiförbrukningen. När fartyget använder bärplanstekniken minska också svallvågorna.

Länsstyrelsen bedömer att lågsäsongen för fritidsbåtar sträcker sig till 30 april och att Nova därför kan köra fortare även i områden där det normalt är många mindre båtar.

Pilotprojektet avslutas i augusti nästa år, och ska därefter utvärderas.

Inlägget Nova får öka farten på Riddarfjärden dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Enklare för öborna  när enhetstaxa införs

2024-12-20 07:00:00

Enklare för öborna  när enhetstaxa införs

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Enhetstaxan kan sommartid komma att gälla även för Waxholmsbolagets båtar till Vaxholm, vilket ska göra det enklare för resenärerna.

I regionens budget för 2025 fick Region Stockholms trafikförvaltning i uppdrag att ta fram ett förslag på införande av SL-taxa för all sjötrafik mellan Stockholm och Vaxholmsområdet. Idag gäller SL:s taxa sommartid på SL:s pendelbåtar på linje 83, men inte på de fartyg som körs av Waxholmsbolaget. Ö-korten gäller däremot enbart på Waxholmsbolagets turer. Att använda dubbla taxesystem och varumärken är komplicerat och förvirrande för resenärer. Enligt ett förslag från trafikförvaltningen kommer en samordning av systemen att göra det enklare för resenärerna och skapa en bättre arbetsmiljö för besättningarna. Genom förändringen kommer ö-kort, Waxholmsbolagets periodkort samt SL-biljetter att fungera med alla båtar mellan Stockholm och Vaxholm.

Den enda skillnaden för en resenär som idag åker linje 83 kommer att vara att den trafikeras av Waxholmsbolaget, samt att alla biljetter gäller på alla turer, säger Robert Steffens, pressekreterare vid Region Stockholm.

En del boende på Ramsö som använder ö-kort riktade hård kritik mot regionen när pendelbåtstrafiken infördes 2020 eftersom de inte kunde åka med kortet på alla avgångar.

Förslaget innebär att den planerade upphandlingen av linje 83 avbryts. Förändringen träder i kraft den 30 april.

Regionen räknar inte med att förändringen kommer att medföra några extra kostnader. Resenärer som åker från Stockholm längre ut i skärgården kommer att behöva köpa nya biljetter från Vaxholm. Sedan tidigare gäller SL:s periodkort på alla fartyg under lågsäsong. Frågan om enhetstaxan var uppe för beslut i sjötrafikutskottet i måndagen den 16 december, men ska slutligt beslutas i kommunfullmäktige.

Inlägget Enklare för öborna  när enhetstaxa införs dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården