Home Blog Page 3

Stora planer blev stor förlust för Blidökrog

2024-12-13 07:00:00

Stora planer blev stor förlust för Blidökrog

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Räntor, inflation och problem inom organisationen skapade ekonomiska problem för Blidö Brygga och Bistro. Nu hoppas ägarna på en ljusning.

Trots entusiasm och stora planer blev 2023 ett dystert år för Blidö Brygga och Bistro. Stämmarsunds Restauranger AB, som driver restaurangen, gick med stor förlust. 

Vid årsskiftet var det egna kapitalet förbrukat och bolaget upprättade en kontrollbalansräkning, en åtgärd som normalt vidtas när det finns risk för konkurs.

Planerna på att hålla öppet året runt, åtminstone på helgerna, lades åt sidan i höstas.

Vi försökte första året, men det finns inte underlag för det, säger Mikael Savborg, en av fastighetsägarna i projektet.

Dessutom har min sambo som driver restaurangen ett annat jobb vid sidan om och det blir lite för mycket för henne att jobba vardagar och helger hela tiden.

Ett tredje problem under 2023 var att ett samarbete kring restaurangen inte fungerade, enligt Mikael Savborg.

Under 2024 har omsättningen sjunkit, men kontrollen över kostnaderna varit bättre, vilket till slut gett ”ganska bra svarta siffror”, enligt Savborg.

Fastigheten med Blidö Brygga och Bistro köptes 2022 av AG Properties, ett företag som köper och utvecklar fastigheter.

En månad senare berättade Mikael Savborg, delägare i AG Properties, för Skärgården om planerna på att skapa en destination med guldkant i Stämmarsund.

Sommaren 2023 berättade Mikael Savborg för Skärgården att restaurangbyggnaden hade renoverats. Han sade också att Blidö Brygga & Bistro planerade att hålla öppet året runt, under lågsäsongen främst på helger. 

Men restaurangen var aldrig huvudanledningen till att Mikael Savborg och hans partner i AG Properties köpte den gamla Hamnkrogen. 

Det var en detaljplan från 2006 om medger att man får bygga på fastigheten.

Fastighetsprojektet är det primära för vår del, säger Mikael Savborg.

Som Mikael Savborg beskriver det har restaurangen hittills varit mer av en kär bissysla, där tanken är att i framtiden koppla in en erfaren restauratör. 

Avgörande för restaurangens framtid är dock hur det går med byggandet på området.

Visionen är att ersätta det gamla vandrarhemmet med flera nya hus, organiserade i en bostadsrättsförening:

Vi kommer att skapa en bostadsrättsförening där man som köpare uppmanas att hyra ut huset när man inte använder det. Då får man också en stor del av intäkten och kan finansiera sitt eget köp genom uthyrningen, sa Mikael Savborg till Skärgården 2023.

Som förebilder nämnde han Sea Club på Sandhamn och Ski Star i fjällen.

Enligt Mikael Savborg har fastighetsägarna nu bygglov för etapp 1 med tolv sjöbodar vid vattnet. Förhoppningen är att den första etappen ska påbörjas våren 2025 eller direkt efter sommaren samma år. 

Etapp två ska bestå av sexton fritidshus grupperade runt restaurangen. 

Den sista etappen är tänkt att vara hus bakom restaurangen. Där finns ännu inget bygglov klart. 

För att öka intresset för husen transporterade AG Proporties ut ett modulhus som visningshus förra året. Där har bolaget nu tänkt om, enligt Mikael Savborg:

Vi inser att modulhus inte fungerar av praktiska skäl och dessutom gillar vi inte utformningen av visningshuset. Därför har vi ritat om projektet med annan utformning av husen.

Inlägget Stora planer blev stor förlust för Blidökrog dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Vakuum eller ny frisk fläkt?

2024-12-12 08:42:00

Vakuum eller ny frisk fläkt?

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

KRÖNIKA. Nyheten slog ner som en bomb, mitt under Sikos julmingel förra veckan. Skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) avgår med omedelbar verkan. På plats på minglet befann sig många personer som länge har haft ett tätt samarbete med Hemming, och att säga att många hakor föll till golvet är inte en överdrift.

Jag tänker inte uppehålla mig vid bakgrunden till den hastiga avgången – den pågående polisutredningen kring det misstänkta och oförsvarliga brottet – utan snarare titta på vad konsekvenserna av det plötsliga beskedet blir för skärgårdens del.

För det kan utan tvekan konstateras att Gustav Hemming har haft en otroligt tongivande roll inom skärgårdspolitiken och skärgårdsutvecklingen under de senaste 18(!) åren. Bara att det funnits ett regionråd med särskilt ansvar för skärgårdsfrågor under hela den tiden har inte varit en självklarhet. 

Bland de frågor som Hemming har drivit kan nämnas Nordsydlinjen – en idé som han baxade igenom trots en hel del motstånd. Utbyggnaden av pendelbåttrafiken, förlängning av besökssäsongen i skärgården, utflyttning av trålgränsen för att rädda strömmingen och utbyggnad av vindkraft till havs är andra frågor som han med kraft har engagerat sig i. 

Det finns för- och nackdelar med att inneha en sådan roll under så lång tid. Bland fördelarna är såklart att det tar tid att sätta sig in i frågorna. Det tar tid att lära känna öborna och deras särskilda förutsättningar, att bygga kunskap och relationer och att få en förståelse för hur skärgårdssamhällen hänger ihop. Att det har funnits en kontinuitet i såväl rollen som person i rollen har nog bidragit till en hel del framdrift och helhetssyn.

Men samtidigt är det inte riktigt sunt att förlita sig på det personliga engagemanget för olika sakfrågor hos en enskild individ så pass länge. Tvärtom är det nog nyttigt att det blir lite rotation på rollen och att nya perspektiv kommer in. Det finns trots allt en anledning till att vi röstar om eventuellt maktskifte vart fjärde år i det här landet. I bästa fall lyfts andra frågor till ytan som kanske inte fått så mycket fokus. 

Oavsett om det nu blir en period av vakuum eller en ny frisk fläkt, är det många som håller tummarna att Gustav Hemmings efterträdare tar sig an uppdraget med engagemang, nyfikenhet och med skärgårdsbornas bästa för ögonen. Kanske kan en första uppgift vara att reda ut godstrasslet som just nu hämmar flera företagare från att överhuvudtaget kunna bedriva verksamhet i skärgården. Det vore en välkommen julklapp.

Inlägget Vakuum eller ny frisk fläkt? dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Godsproblem hotar entreprenör

2024-12-12 08:27:00

Godsproblem hotar entreprenör

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Hanteringen av gods blir allt dyrare och krångligare för byggentreprenören Stefan Walden på Orrön. Det har gått så långt att börjar han tvivla på möjligheten att bedriva verksamhet i skärgården i framtiden.

För cirka ett år sedan slutade Postnord att leverera pallar med tungt gods direkt till Orrö brygga eller Sands brygga. Numera har Stefan Walden problem även med leveranser från transportföretagen DHL och DBS Schenker.

Leveranserna är nyckfulla. Ibland kommer de inte alls och ibland för sent, säger han.

03 20240518_123646I stället blir han tvungen att beställa pallar och paket till rederiet Ressels godsterminal i Albyberg i Österhaninge på fastlandet och sedan betala extra för transport därifrån till Stavsnäs vinterhamn och vidare ut till Orrön.

Tidigare skötte Postnord och de andra transportföretagen den logistiken.

I år har det hittills kostat mig 20 000 kronor extra i transporter, plus all arbetstid som den extra logistiken innebär, säger han.

Eftersom jag har verksamhet på öar med reguljär båttrafik får jag inte heller något fraktbidrag från regionen.

Skärgårdarnas Riksförbund och Siko har under året tagit upp problemet med de tunga transporterna (pall och styckegods över tjugo kilo) med både Postnord och politikerna i Region Stockholm.

Postnord menar att de gjort för mycket innan, utan att få betalt, säger Anetté Larm Johansson, verksamhetsledare på Skärgårdarnas Riksförbund.

Henrik Ishihara på Postnords presstjänst, säger att det främst handlar om att säkra kvalitén på transporterna, inte spara pengar. 

För att Postnord ska kunna leverera måste det enligt företagets tjänstevillkor finnas en farbar väg till slutdestinationen och en mottagare där som kan kvittera försändelsen. De villkoren uppfylls inte i skärgården, anser Postnord.

Nilla Söderqvist, ordförande i Siko, är kritisk till det resonemanget:

Färjorna är våra farbara vägar. Vi har faktiskt färjetrafik upphandlad av regionen av det skälet.

Kvitteringen borde kunna ordnas, om viljan finns.

Henrik Ishihara:

Man kan inte begära att vi ska ta ansvar för alla transporter överallt. Vi verkar på en marknad och måste kunna genomföra leveranser med bra kvalité till ett rimligt pris.

Pär Pihlqvist, kommunikationsansvarig på DHL, säger att företaget inte ändrat något i sin service till skärgården i Stockholm. 

Leveranser i skärgården kan dock vara utmanande, bland annat då vi själva inte har fartyg som utför leveranserna, tillägger han.

Problemen med godstransporterna – både professionellt och privat – gör att Stefan Walden nu börjar tvivla på framtiden i skärgården:

Det är ingenting som funkar här ute. Det känns så jävla tradigt att bo och jobba här. 

Stefan Walden har arbetat i Nämdöarkipelagen sedan 2005. Han driver det egna företaget Waldenco sedan 2007 och är specialiserad på att bygga och installera anläggningar för avsaltning av havsvatten och rening av avloppsvatten.

Skärgården har sökt DBS Schenker för en kommentar. Även tidigare skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) kontaktades inför artikeln, men avgick kort därefter.

Inlägget Godsproblem hotar entreprenör dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Ny ägare av Fjärdlång på gång

2024-12-10 10:34:00

Ny ägare av Fjärdlång på gång

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

En ideell förening har tecknat köpekontrakt med Haninge kommun om att få köpa vandrarhemmet på Fjärdlång. Kontraktet ska godkännas av kommunfullmäktige innan köpet är klart.

Den 8 april i år beslutade Haninge kommun att sälja vandrarhemmet på Fjärdlång, något som följdes av protester och oro för privatisering av ön. När fastigheten lades ut på sajten Hemnet den 16 augusti väckte det ett stort intresse och 30 olika spekulanter lade bud. Förvaltningen i Haninge har nu utvärderat buden och valt att förespråka en försäljning till den ideella föreningen Ungdomsförbundet Sveriges Flotta Östra Distriktet (USF-Ö) som lämnade högsta budet på 10,9 miljoner kronor. USF-Ö driver idag seglarskola på ön Vitsgarn i Haninge, men arrendet har blivit uppsagt av markägaren Fortifikationsverket. 

– Bakgrunden till vårt förvärv av Fjärdlång är att Vitsgarn Seglarskola blivit uppsagda från ön Vitsgarn där vi bedrivit lägerverksamhet för barn och unga i snart 50 år. Vår verksamhet är öppen för alla och vi är mycket glada för att kunna dela Fjärdlång med våra elever och allmänheten. Det är för tidigt att säga exakt vilka faciliteter som kommer finnas men vi kommer att förvalta och utveckla ön med omsorg för dess historia och det allmänna intresset, skriver Oliver von Olnhausen, styrelseordförande i USF-Ö.

En annan intressent som ville bedriva vandrarhem, camping, restaurang och butik lämnade också ett bud på 10,9 miljoner kronor, med valdes bort då denne hade förbehåll i köpet. Intressenten återkom därefter med ett bud på 11 miljoner utan förbehåll, men då var budtiden över.

Fjärdlång 1:18 är ett naturreservat som omfattar cirka 148 hektar. Haninge kommun arrenderade marken mellan 1981 och 2006 och bedrev då lägerskola och vandrarhemsverksamhet. 2006 köpte kommunen marken och sedan 2013 har man arrenderat ut verksamheten. Byggnaderna får inte användas för annat än som vandrarhem, korttidsuthyrning och för friluftslivets behov. USF-Ö har bildat ett aktiebolag som ska förvalta fastigheterna och se till att verksamheten följer föreskrifterna för naturreservatet.

Inlägget Ny ägare av Fjärdlång på gång dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Start med mersmak för Nova 

2024-12-10 07:00:00

Start med mersmak för Nova 

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Den nya pendelbåten Nova som går i trafik mellan Ekerö och Stockholm har blivit en framgång med fullsatta fartyg vid nästan varje avgång. 

Den 29 oktober var det premiär för det nya bärplansfartyget Nova som under en testperiod går mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand. Intresset att få åka med var stort och alla fick inte plats i fartyget som tar 30 passagerare. En månad senare håller populariteten fortfarande i sig. När Skärgården åker med första avgången från Tappström tidigt på morgonen är det återigen kö till båten och inte heller nu får alla plats. En av passagerarna som uppskattar Nova är Hedvig Kylberg.

Den får gärna bli permanent. Gärna fler liknande båtar i Stockholm så att man utnyttjar vattnet mer.

Hedvig Kylberg tar även pendelbåten hem från jobbet.

Då vet man när man är hemma, det vet man inte om man tar bussen på eftermiddagen.

Anna Lindgren är en annan passagerare som väntar på bryggan. Hon tar ibland Nova och ibland någon av de ordinarie båtarna.

De fyller lite olika syften för mig beroende på om jag behöver komma till kontoret snabbt eller börja jobba snabbt. Jag tror jag tar Lux idag för jag har lite grejer att pyssla med på datorn, säger hon.

Färden in till Stockholm tar ungefär 30 minuter och är helt odramatisk trots att nästan hela fartyget ligger en bit ovanför vattenytan i 25 knop. Några sitter och jobbar med sina datorer, några väljer att slumra en stund. Även om Nova är populär bland resenärerna kommer det inte att fortsätta köra på linjen efter att testperioden är slut. En ny operatör tar över nästa år och inga elfartyg ingår i trafiken.

Det är synd, förhoppningsvis ändrar man sig. Det vore toppen om man såg att det funkade så bra, säger Anna Lindgren.

På Candela är man hittills nöjd med pilotprojektet.

Vi är jättenöjda och vill tacka alla fantastiska passagerare som stöttat oss, säger Mikael Mahlberg, pressansvarig på Candela.

Mikael Mahlberg säger att fartyget ibland uppgraderats och därför inte alltid gått enligt tidtabellen.

Vi har väl hållit ungefär 80 procent av avgångarna, men det ingår i pilotprojektet. Målet är att lära sig och förbättra saker.

Efter Ekensberg råder en fartbegränsning på 12 knop men Region Stockholm har under lågsäsong dispens att köra Nova i 18 knop fram till stadshuset. I efterhand har det visat sig lite för långsamt, Nova har svårt att lyfta vid full last i den hastigheten och det känns som att fartyget kör ner i svackor. Regionen har ansökt hos länsstyrelsen om dispens att få köra i 22 knop som är en mer effektiv hastighet för Nova. Något beslut har inte hunnit fattas vid tidningens pressläggning men flera remissinstanser ställer sig bakom förslaget.

Fartyget blev lite tyngre på grund av brandskyddskrav som vi var tvungna att förhålla oss till. Om dispensen går igenom kan vi kapa restiderna lite ytterligare, säger Mikael Mahlberg.

Nova tar en paus den 15 december och kommer igång igen till våren. Pilotprojektet avslutas i augusti nästa år, och ska därefter utvärderas.

Inlägget Start med mersmak för Nova  dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Klartecken för kameraövervakning i Stavsnäs

2024-12-09 07:00:00

Klartecken för kameraövervakning i Stavsnäs

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Efter mer än ett års väntan står det nu klart att Värmdö Hamnar inte behöver tillstånd för att installera övervakningskameror på parkeringarna i Stavsnäs vinterhamn.

Nu hoppas bilägarna att kamerorna ska vara på plats så snart som möjligt.

Helst innan sommaren, då stölderna brukar öka, säger Lollo Loggert, som hyr parkering på en av de låsta ytorna och är administratör för facebookgruppen Stavsnäs Öboparkering.

Lollo Loggert fick delar från sin bil stulna två gånger inom loppet av fyra månader förra året.

Vi betalar nästan femtusen kronor per år för att stå parkerade där och då förväntar man sig bättre säkerhet, säger Lollo Loggert.

En annan bilägare kallar parkeringarna i Stavsnäs vinterhamn för ”reservdelslager”. Fronter, framgrill, framljus, backspeglar och lister till framför allt Volvo V 70 är exempel på komponenter som stjäls. 

Det tog Integritetsmyndigheten (IMY) totalt femton månader att handlägga två ansökningar från Värmdö Hamnar om tillstånd att montera övervakningskameror på parkeringarna vid Stavsnäs vinterhamn. I båda fallen har IMY nu meddelat att det inte behövs något tillstånd.

När IMYs första beslut om de låsta parkeringar kom den andra maj i år sa Maria Johansson, ansvarig för administration vid Värmdö Hamnar:

Vi kommer att se över vad som ryms inom våra nuvarande övervakningsavtal och sedan påbörja upphandlingen av kameraövervakning på en gång,

I en kort kommentar via mejl efter det senaste beslutet svarar vd Ellen Norrgård att ”Värmdö Hamnar fortsätter att arbeta med frågan, men jag har ingen ny information i nuläget”.

Värmdö Hamnars första ansökan om tillstånd för kameraövervakning lämnade hamnbolaget in till IMY den 29 augusti 2023. IMY fattade beslut den 2 maj 2024.

Den andra ansökan för de öppna p-platserna lämnades in den 23 januari 2024. Svaret kom den 21 november 2024

Enligt IMY är handläggningstiden för ansökan om tillstånd för kameraövervakning i genomsnitt åtta månader.

Det är sjukt att det ska ta så lång tid att få ett sådant här enkelt besked, säger Lollo Loggert.

Att IMY nu slår fast att Värmdö Hamnar inte behöver tillstånd för att sätta upp övervakningskameror betyder inte att det är fritt fram att filma på parkeringarna.

Det är upp till aktören som vill bevaka att bedöma om kamerabevakningen kan genomföras i enlighet med GDPR och kamerabevakningslagen, säger Anna Lindgren, jurist på Integritetsskyddsmyndigheten.

Inlägget Klartecken för kameraövervakning i Stavsnäs dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Teknik med naturen som inspiration

2024-12-08 07:00:00

Teknik med naturen som inspiration

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

En delfinfena istället för propeller: galet eller genialiskt? Thomas Jemt tror sig i alla fall kunna revolutionera synen på hur fartygen drivs.

Thomas Jemt är uppfinnaren i Spånga som tror sig kunna revolutionera båtvärlden med sin fendrift. Tillsammans med den egna uppfinningen ”Jemt converter” kan en specialgjord fena monteras på en vanlig propelleraxel.

Delfiner väger 350 kilo och simmar över 30 knop. De kan hoppa sju meter högt med bara några meters ansats. Det visade sig att en fullvuxen delfin bara har några få hästkrafter, berättar Thomas Jemt. 

Innovatören i Thomas vaknade:

09 IMG_7828Jag såg utmaningen och kunde helt enkelt inte låta bli. Jag började med att snickra ihop en prototyp att testa på min båt. Båten tog fart och jag överraskades över drivkraftens enorma potential. En propeller fungerar bara perfekt vid ett visst varvtal, annars är den ineffektiv. Fenan är unik, den har en i stort sett linjär dragkraft över hela registret. Fendrift är därför extremt energieffektiv.

Idag står Thomas Jemt med färdiga lösningar inom räckhåll för flera marknader.  

Vi har kört en Stranabåt i sex knop på två kilowatt (cirka tre hk) med fendrift. Det är unikt, båten väger över ett ton. Vi har planer på att göra utombordare som går knäpptyst och extremt energieffektivt. Min vision är framför allt att tekniken hamnar på containerfartyg. Dolprop har ett ”letter of intent” med Maersk för att prova det här, men det tar år av förberedelser.

Enligt Thomas Jemt visar datoranalyser att konceptet fungerar.

FS Dynamics och blueOasis har gjort cfd-analyser med toppmodern mjukvara. Med en sju meter bred fena har vi kommit upp i 24 knop på ett 236 meter långt containerfartyg. Det har vi bevisat. The Guardian skriver att världens 15 största fraktfartyg släpper ut lika mycket svavel och kväveoxid som världens alla bilar. Det finns fler än 70 000 registrerade fraktfartyg i hela världen. Du kan ju föreställa dig vad fendrift med 20 procent ökad effektivitet kan innebära för miljön. Jag bara längtar.

Störst intresse har bolagets undervattensdrönare väckt. Den kom till av en slump.

Jag behövde något för att testa fenans dragkraft i en liten tank. Då byggde jag ihop en drönare. Sedan tänkte jag att det vore kul att testa den i verkligheten. Dolprop har genomfört ljudtester på begäran av FMV. Det visade sig av en händelse att fendrift kan leda till världens tystaste undervattensdrönare.

09 P1300188Det stora intresset för drönaren både från civilt och militärt håll har gjort att andra projekt fått stå tillbaka.

Jag skulle helst vilja se ett samarbete med en etablerad svensk tillverkare av undervattensfarkoster, säger Thomas Jemt.

Även om tekniken är fullt utvecklad finns ännu bara en produkt tillgänglig att köpa. En lösning för handdriven fendrift till SUP-brädor. 

Det är en rolig produkt. Det går fort och är stadigt.

Thomas Jemt har lagt massor med pengar på patent och nu letar han finansiärer för att kommersialisera tekniken snabbare.

Jag tror att fendrift kan minska utsläpp i stor skala och samtidigt återställa tystnaden i världshaven. Men för att skala upp snabbt krävs ett samarbete med en större aktör.

Thomas Jemt är dock inte ensam att satsa på fendrift, exempelvis ABB jobbar med fenteknik men med ett helt annat koncept.

Inlägget Teknik med naturen som inspiration dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Tillbaka till framtiden

2024-12-07 07:00:00

Tillbaka till framtiden

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Den gamla skärgårdsklassikern flakmoppe är på väg tillbaka. Numera med batteridrift. För de öbor som vill åka tyst och miljövänligt finns det flera alternativ.

Yngve Hässler på sin moped med Berner sennenhunden Ziggy är en vanlig syn på Nämdö. 

Mopeden lastar 150 kilo och går att köra i 50 kilometer i timmen, men jag kör aldrig snabbare än 25 kilometer, säger Yngve Hässler.

Enligt specifikationen på mopeden har blybatteriet en räckvidd på fem mil, men det är sällan man kör så långt på en ö. Yngve Hässler åker några kilometer om dagen och sätter sedan mopeden på laddning i ett vanligt vägguttag med säkring på 10 ampere.

Den är tyst, enkel att fylla på med energi och kräver nästan inget underhåll, säger Yngve Hässler.

Han är en typisk ”early adopter”; medelåders eller äldre man, utbildad ingenjör, med ett intresse för förnybar energi och miljö.

Hemma på tomten står fyrtio solpaneler på totalt 15 kW, styrda av österrikisk Froniusomriktare. Strax intill ligger Yngve Hässlers elkonverterade eka.

Han ledde dragningen av fiber över hela Nämdöarkipelagen och ordnade gruppabonnemang för bredband i området.

Nu är det elfordon som engagera honom. Mopeden blev han inspirerad att köpa av grannen Göran Görsson, även han en teknikintresserad mogen man.

Det är män som Yngve Hässler och Göran Görsson som nu leder utvecklingen mot elektrifierade fordon ute på öarna. 

Det är många ute på öarna som köper elmoped, säger Thomas Palmgren, som äger Stuvsta Mopedsevice.

Samma bild ger John Sundberg, säljare på Epton Trading, som är generalagent för bland annat amerikanska Club Car, och säljer deras elektriska golf- och arbetsfordon.

På plussidan ligger tysta miljövänliga fordon, som man slipper tanka. De räknas som motorredskap, vilket gör att man kan köra dem med dem med AM-körkort från 15 år.

På vissa öar, till exempel Styrsö och Donsö i Göteborgs skärgård, får man normalt inte köra med traditionella fordon.

Minus är framför allt priset.

En ny MGB, som Yngve Hässler kör, kostar nästan 60 000 kronor bakhjulsdriven och tiotusen till med direktdrift på framhjulen. En bättre begagnad golfbil kostar 60 000-70 000 kronor. En ny nästan det dubbla. 

En golfbil går på cirka 120 000 kronor ny och cirka halva priset bättre begagnad med nya batterier.

En ”förstärkt” golfbil, som byggts om med flak, förstärkt fjädring, lyse och som tillval grövre bakdäck, går på drygt 80 000 kronor begagnad med nya batterier. Ny kostar den cirka 150 000 kronor.  

Golfklubbar, företag och förvaltningar står än så länge för 85 procent av Epton Tradings omsättning. Men att kunna, beroende på modell, frakta upp till hela 800 kg, gör fordonen intressanta även för sommarstugeägare och skärgårdsboende. 

Få köper en begagnad golfbil med begagnade batterier, speciellt ute i skärgården, eftersom det kan vara besvärligt med service och batteribyten. Vi rekommenderar oftast nya batterier, säger John Sundberg.

John Carly och hans familj på Nämdö äger en förstärkt golfbil från Club Car, två elscootrar, en elskateboard och en mindre elfyrhjuling.

Han ser samma fördelar som Yngve Hässler, men understryker att elfordon har en helt annan drivlina än traditionella förbränningsmotor och därmed kräver en annan kompetens vid reparationer och underhåll.

Det viktigaste när man köper fordon ut till öarna är att de ska kunna nyttjas ofta och helst kunna lagas på plats om de går sönder, så de inte blir stående, säger han.

Han påpekar också att elbilarna begränsas av ladd- och drifttemperaturer, vilket varierar mellan olika batterier.

Normalt sitter det ett blybatteri i mopeden/golfbilen. Vill man ha ett litiumjonbatteri i fordonet får man lägga till 30 000-40 000 kronor.

John Carly hoppas att batterierna ska fortsätta utvecklas och bli lättare och ser fram mot den dag han kan använda elfordonen som rullande batterilager och växla mellan hus och bil vid behov.

Den bensindrivna fyrhjulingen har han inte sålt.

– Den behövs vid tyngre drag, till exempel när man drar upp båten, säger han.

Inlägget Tillbaka till framtiden dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården