Medieinvesteringarna stiger i mars – digitala plattformar når rekordnivåer

Under mars månad ökade pengarna som satsas på reklam i olika medier till ungefär 1,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 6,8 procent jämfört med samma tid förra året. Informationen kommer från medlemmarna i Sveriges Mediebyråer.

Medieinvesteringarna ökade till drygt 1,1 miljarder kronor i mars, en ökning med 6,8 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt underlag från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.

Men det är motvind för dagspress, tidskrifter, söktjänster och tv, visar siffrorna – och ännu tuffare för direktreklam och annonsblad.

I digitala medier lyfte medieinvesteringarna i mars med 9,7 procent i årstakt.

”Kategorierna online video och sociala medier nådde rekordnivåer för en marsmånad”, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Det var även en positiv trend för podcast, bio, radio, online display och utomhus- och trafikreklam.

”Signalerna från marknaden är positiva. Flera medieägare rapporterar om ökad efterfrågan och hög utförsäljningsgrad framåt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

Läs mer: HÄR

spot_img

Populär

Mer som detta

Militärutgifterna fortsätter att stiga i spår av ökad osäkerhet

År 2023 spenderade världen 2443 miljarder dollar på militär,...

Campus Nynäshamn startar en ny utbildning inom marinel.

Campus Nynäshamn tar ännu ett steg mot att stärka...

Carina Lundberg Uudelepp ny kommundirektör i Nynäshamns kommun

Nu är det bestämt att Carina Lundberg Uudelepp blir...

Kommunal hotar med strejk efter medlingsbud

Imorgon, torsdag, planerar cirka 5 000 kommunanställda att gå...