Medieinvesteringarna stiger i mars – digitala plattformar når rekordnivåer

Under mars månad ökade pengarna som satsas på reklam i olika medier till ungefär 1,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 6,8 procent jämfört med samma tid förra året. Informationen kommer från medlemmarna i Sveriges Mediebyråer.

Medieinvesteringarna ökade till drygt 1,1 miljarder kronor i mars, en ökning med 6,8 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt underlag från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.

Men det är motvind för dagspress, tidskrifter, söktjänster och tv, visar siffrorna – och ännu tuffare för direktreklam och annonsblad.

I digitala medier lyfte medieinvesteringarna i mars med 9,7 procent i årstakt.

”Kategorierna online video och sociala medier nådde rekordnivåer för en marsmånad”, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Det var även en positiv trend för podcast, bio, radio, online display och utomhus- och trafikreklam.

”Signalerna från marknaden är positiva. Flera medieägare rapporterar om ökad efterfrågan och hög utförsäljningsgrad framåt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

Läs mer: HÄR

spot_img

Populär

Mer som detta

P-platser på Runmarö ska kollas

2025-02-11 07:00:00P-platser på Runmarö ska kollas Foto:Peter Augustsson Vid bryggan i...

Lättare att bygga kustnära vindkraft

2025-02-10 07:00:00Lättare att bygga kustnära vindkraft Foto:Jonas Hållén Det kan bli...

Tidigare lärarna står upp för Ljusterö skola

2025-02-09 07:00:00Tidigare lärarna står upp för Ljusterö skola Foto:Ylva Bergman En...

Centrala båtprov möts av protester

2025-02-08 07:00:00Centrala båtprov möts av protester Foto:Jonas Hållén Proven för båtintyg...