Medieinvesteringarna stiger i mars – digitala plattformar når rekordnivåer

Under mars månad ökade pengarna som satsas på reklam i olika medier till ungefär 1,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 6,8 procent jämfört med samma tid förra året. Informationen kommer från medlemmarna i Sveriges Mediebyråer.

Medieinvesteringarna ökade till drygt 1,1 miljarder kronor i mars, en ökning med 6,8 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt underlag från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.

Men det är motvind för dagspress, tidskrifter, söktjänster och tv, visar siffrorna – och ännu tuffare för direktreklam och annonsblad.

I digitala medier lyfte medieinvesteringarna i mars med 9,7 procent i årstakt.

”Kategorierna online video och sociala medier nådde rekordnivåer för en marsmånad”, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Det var även en positiv trend för podcast, bio, radio, online display och utomhus- och trafikreklam.

”Signalerna från marknaden är positiva. Flera medieägare rapporterar om ökad efterfrågan och hög utförsäljningsgrad framåt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

Läs mer: HÄR

spot_img

Populär

Mer som detta

Spunk – Musikbandet som håller glädjen vid liv

Spunk är ett musikband som har sina rötter djupt...

Färre betalar kontant – men butiker tar fortfarande emot

Allt fler väljer bort kontanter vid betalning, men enligt...

Globala IT-problem påverkar resandet i Sverige

Även Sverige upplever effekter av de globala IT-problemen, vilket...

Kustbevakningen Arbete för Säker Sjöfart

Kustbevakningen arbetar intensivt för att alla ska kunna vistas...