Under mars månad ökade pengarna som satsas på reklam i olika medier till ungefär 1,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 6,8 procent jämfört med samma tid förra året. Informationen kommer från medlemmarna i Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna ökade till drygt 1,1 miljarder kronor i mars, en ökning med 6,8 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt underlag från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.
Men det är motvind för dagspress, tidskrifter, söktjänster och tv, visar siffrorna – och ännu tuffare för direktreklam och annonsblad.
I digitala medier lyfte medieinvesteringarna i mars med 9,7 procent i årstakt.
”Kategorierna online video och sociala medier nådde rekordnivåer för en marsmånad”, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.
Det var även en positiv trend för podcast, bio, radio, online display och utomhus- och trafikreklam.
”Signalerna från marknaden är positiva. Flera medieägare rapporterar om ökad efterfrågan och hög utförsäljningsgrad framåt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.
Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.
Läs mer: HÄR