Kaosartad start när ny bussoperatör tog över

2025-03-06 07:00:00

Kaosartad start när ny bussoperatör tog över

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

Sedan Nobina tog över busstrafiken i Värmdö för tre veckor sedan har passningen mot Waxholmsbåtarna fungerat dåligt, med båtar som fått vända om och barn som inte kunnat komma hem för kvällen. 

– Vi är inte nöjda med trafiksituationen, säger Elin Lindström, trafikförvaltningen. 

Den 9 februari tog Nobina över busstrafiken från Keolis i Värmdö. Men starten har varit allt annat än smärtfri. Redan på förhand varnade Nobina för att alla nya bussar inte skulle vara på plats vid trafikstart samt att det fanns “risk för brister i resenärsinformationen”, och redan första dagen drabbades bolaget av ett omfattande IT-haveri. Den första veckan ställdes i snitt 50 turer per dag in.

Några som drabbats extra hårt är skärgårdsborna, när busspassningen med linje 434 mot Waxholmsbåtarna vid Sollenkroka vid ett flertal tillfällen fallerat. I synnerhet problematiskt har det varit när anslutningen till den sista båten 17.55 mot Möja inte fungerat.

De verkar inte ha förstått varför det är viktigt att just den här bussen går i tid, säger Magnus Wallner på Möja, vars barn reser in till skolan på fastlandet.

Ett par gånger de senaste veckorna har barnen fått övernatta på fastlandet. 

Men så ska det ju inte vara. De är 13 och 15 år, de ska ju komma hem. Och alla har kanske inte den möjligheten. Ska man då sitta i väntkuren över natten? 

Han vill dock rikta en eloge till sjötrafikledningen och besättningarna ombord, som vid flera tillfällen vänt om för att hämta passagerare på försenade bussar. 

Men det verkar inte som att det finns upparbetade kanaler för hur de ska kommunicera med bussarna. Nobina borde ju meddela när de är försenade. Vid ett tillfälle kom det en buss och sen ytterligare en buss fem minuter senare, men båten fick ingen information om det och hann avgå innan den andra bussen kom. Båten vände, men det hade ju kunnat undvikas om de bara fått information.

Dessutom har bussen vid ett antal tillfällen inte tagit med sig passagerare från Sollenkroka vid 16.03-anslutningen, utan gått tom till Djuröbron. 

På Regionens trafikförvaltning är man medveten om problemen, som man menar beror på flera saker. Dels har leveranserna av nya bussar som Nobina köpt in varit försenade, dels har de äldre bussarna som därmed gått i trafik behövt uppdaterade datasystem, vilket gjort att trafikinformationen inte alltid fungerat. 

Pressbild Elin Lindström 1200x800 (1)Den stora delen av de inställda avgångarna har berott på fordonsbrist som i sin tur beror på tekniska problem med fordonen, både i äldre och nya bussar, säger Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen. 

Waxholmsbolagets trafikledning har dialog med Nobinas trafikledning, och gör sitt yttersta för att få till passning där det går, till exempel vid förseningar. Men ibland måste fartyget lämna om det finns någon annan passning längs vägen som man måste prioritera, fortsätter hon.

Vi är inte nöjda med trafiksituationen som den har varit i Nacka/Värmdöområdet under de senaste veckorna, men kan konstatera att situationen håller på att successivt förbättras. Livet som pendlare ska alltså förhoppningsvis snart bli enklare igen.

Elin Lindström uppmanar resenärerna att meddela bussföraren att de ska med båten i Sollenkroka, särskilt när bussen är försenad. 

Då vet förarna i sin tur att de ska meddela trafikledningen att det finns resenärer som båten bör vänta in om det går. Man kan också slå en signal till Waxholmsbolagets kundtjänst, så vi har möjlighet att hjälpa till.

Blir det några viten för Nobina?

Trafikutövaren får inte ersättning som för en fullt utförd trafik, och självklart kan viten också bli aktuellt – men det måste vi återkomma till efter att avtalsuppföljningen för februari är klar. 

Resenärerna kan bli kompenserade genom förseningsersättningen, som gäller om man riskerar att bli 20 minuter försenad eller mer. Den ger också möjlighet att ansöka om prisavdrag på biljetten. Men någon annan kompensation blir det inte för resenärerna. 

Vi kan förstå att man gärna vill ha en kompensation, men det är inte möjligt att genomföra en sådan lösning. Framför allt beror det på att det inte går att kompensera samtliga SL-resenärer i hela vårt trafikområde, varje gång det är en störning någonstans i systemet. Vi kan inte heller avgränsa vilka resenärer det är som specifikt drabbas av en enskild störning, säger Elin Lindström. 

David Erixon, presschef på Nobina, bemöter kritiken.

– Den första veckan i samband med uppstarten var strulig. Det var en del avgångar som ställdes in, och det påverkade all trafik, även kopplingen mot båttrafiken. När vi nu däremot tittar på både tidspassning och utförd trafik så ser det mycket, mycket bättre ut. 99,5 procent av trafiken går nu som den ska om vi tittar på hela Nacka Värmdö.

 Rutiner har nu också uppdaterats kring kommunikationen med sjötrafikledningen. 

– I samband med att en buss blir försenad så ska sjötrafikledningen kontakta oss så att vi kan informera om att bussen kommer. 

 Det är alltså de som ska kontakta er, inte tvärtom?

– Ja, så ser rutinen ut.

 Samtidigt finns en problematik kring busspassningen generellt i kollektivtrafiken, menar David Erixon.

– Om våra bussar skulle stå kvar och vänta om en båt eller ett pendeltåg är försenat, så får vi viten eller böter från SL. Även om det är rätt ur resenärens perspektiv. Det här är ett problem, och det är en större diskussion som vi och de övriga operatörerna för med SL. 

 

Personbil sattes in i busstrafik

I brist på buss på Tynningö satte Nobina istället in en personbil med turnumret skriven på en lapp i rutan. Kreativt, men kanske inte lagligt, enligt Transportstyrelsen.

12 f70add7f-0450-47a0-9e51-8d098bd220b3Under fredagsmorgonen förra veckan fick pendlare på Tynningö vara med om en ovanlig upplevelse. Istället för den ordinarie bussen utfördes transporten med en personbil med turnumret 689 handskriven på en skylt i rutan.

Vi blev lite fundersamma, men chauffören menade att den i alla fall inte var inställt även om det var en nödlösning, säger Yvonne Ledin som fick se ”bussen” på sin morgonpromenad.

Registreringsnumret visar att bilen ägs av Nobina Sverige AB, samma företag som utför busstrafiken. För att få använda personbil för fordonstransporter mot betalning krävs taxitrafiktillstånd, något företaget saknar. Nobina kan därmed ha brutit mot lagen, men det beror på hur transporterna skett. 

Det skulle kunna vara fråga om olaga eller otillåten taxitrafik, men vi bedriver bara tillsyn mot företag som har taxitrafiktillstånd. Det är egentligen polisen som ska kolla bilarna på vägarna och upprätta en anmälan om ett brott har begåtts, säger Anton Harland på Transportstyrelsen.

Om Nobina däremot inte krävt betalning av passagerarna så krävs inget tillstånd hos Transportstyrelsen. Frågan vad som utgör en betalning är dock något komplicerad.

Enligt författningskommentarerna är en betalning en ekonomisk ersättning eller en ersättning av annat slag. Bolaget behöver inte nödvändigtvis ha mottagit en betalning vid påstigningen, men en ersättning ska utgöra en förutsättning för resan. Vad som gäller i det här specifika fallet kan jag dock inte uttala mig om, säger Anton Harland.

Om Nobina utfört transporterna helt utan krav på ersättning, är det i så fall inom lagens gränser?

david-erixon-webJag skulle säga att det är i gränslandet för hur lagstiftningen ser ut.

David Erixon, presschef på Nobina, säger att Tynningöbussen ersattes med en personbil på grund av en strulande generator.

–Det är väl egentligen olämpligt. Den ordinarie rutinen är att ersättningsfordon ska rulla in från fastlandet. Tyvärr funkade det inte, för vi har förseningar på ordinarie fordon. Bussflottan som vi ska ha är inte fullt ut på plats. Då var det här det minst dåliga alternativet, jämfört med att ställa in turen och då strandsätta inte minst skolbarnen som skulle till skolan.  

Tog ni betalt för resan, och om inte, gäller i så fall försäkringar vid en eventuell olycka?

– Självklart kördes dessa avgångar med försäkrade fordon och av bussförare med YKB och Busskort – men där det saknades möjlighet att blippa sitt SL-kort. Vilket såklart inte är lämpligt och en svår avvägning mellan att strandsätta resenärerna eller köra med ett felaktigt fordon. 

Text: Peter Augustsson

Inlägget Kaosartad start när ny bussoperatör tog över dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

spot_img

Populär

Mer som detta

Försvaret sätter stopp för skärgårdsby på Arbottna

2025-03-11 07:00:00Försvaret sätter stopp för skärgårdsby på Arbottna Foto:Peter Augustsson Efter...

Besparingar väntar för Skärgårdsstiftelsen

2025-03-10 07:00:00Besparingar väntar för Skärgårdsstiftelsen Foto:Peter Augustsson Skärgårdsstiftelsen står inför stora...

De förgyller Utös mörka månader

2025-03-09 13:42:00De förgyller Utös mörka månader Foto:Ylva Bergman När Katarina Cars...

Ny godstaxa minskar leveranser

2025-03-08 07:00:00Ny godstaxa minskar leveranser Foto:Jonas Hållén De nya godstaxorna slår...