2024-12-08 07:00:00
Teknik med naturen som inspiration
Foto:Peter Augustsson
En delfinfena istället för propeller: galet eller genialiskt? Thomas Jemt tror sig i alla fall kunna revolutionera synen på hur fartygen drivs.
Thomas Jemt är uppfinnaren i Spånga som tror sig kunna revolutionera båtvärlden med sin fendrift. Tillsammans med den egna uppfinningen ”Jemt converter” kan en specialgjord fena monteras på en vanlig propelleraxel.
– Delfiner väger 350 kilo och simmar över 30 knop. De kan hoppa sju meter högt med bara några meters ansats. Det visade sig att en fullvuxen delfin bara har några få hästkrafter, berättar Thomas Jemt.
Innovatören i Thomas vaknade:
– Jag såg utmaningen och kunde helt enkelt inte låta bli. Jag började med att snickra ihop en prototyp att testa på min båt. Båten tog fart och jag överraskades över drivkraftens enorma potential. En propeller fungerar bara perfekt vid ett visst varvtal, annars är den ineffektiv. Fenan är unik, den har en i stort sett linjär dragkraft över hela registret. Fendrift är därför extremt energieffektiv.
Idag står Thomas Jemt med färdiga lösningar inom räckhåll för flera marknader.
– Vi har kört en Stranabåt i sex knop på två kilowatt (cirka tre hk) med fendrift. Det är unikt, båten väger över ett ton. Vi har planer på att göra utombordare som går knäpptyst och extremt energieffektivt. Min vision är framför allt att tekniken hamnar på containerfartyg. Dolprop har ett ”letter of intent” med Maersk för att prova det här, men det tar år av förberedelser.
Enligt Thomas Jemt visar datoranalyser att konceptet fungerar.
– FS Dynamics och blueOasis har gjort cfd-analyser med toppmodern mjukvara. Med en sju meter bred fena har vi kommit upp i 24 knop på ett 236 meter långt containerfartyg. Det har vi bevisat. The Guardian skriver att världens 15 största fraktfartyg släpper ut lika mycket svavel och kväveoxid som världens alla bilar. Det finns fler än 70 000 registrerade fraktfartyg i hela världen. Du kan ju föreställa dig vad fendrift med 20 procent ökad effektivitet kan innebära för miljön. Jag bara längtar.
Störst intresse har bolagets undervattensdrönare väckt. Den kom till av en slump.
– Jag behövde något för att testa fenans dragkraft i en liten tank. Då byggde jag ihop en drönare. Sedan tänkte jag att det vore kul att testa den i verkligheten. Dolprop har genomfört ljudtester på begäran av FMV. Det visade sig av en händelse att fendrift kan leda till världens tystaste undervattensdrönare.
Det stora intresset för drönaren både från civilt och militärt håll har gjort att andra projekt fått stå tillbaka.
– Jag skulle helst vilja se ett samarbete med en etablerad svensk tillverkare av undervattensfarkoster, säger Thomas Jemt.
Även om tekniken är fullt utvecklad finns ännu bara en produkt tillgänglig att köpa. En lösning för handdriven fendrift till SUP-brädor.
– Det är en rolig produkt. Det går fort och är stadigt.
Thomas Jemt har lagt massor med pengar på patent och nu letar han finansiärer för att kommersialisera tekniken snabbare.
– Jag tror att fendrift kan minska utsläpp i stor skala och samtidigt återställa tystnaden i världshaven. Men för att skala upp snabbt krävs ett samarbete med en större aktör.
Thomas Jemt är dock inte ensam att satsa på fendrift, exempelvis ABB jobbar med fenteknik men med ett helt annat koncept.
Inlägget Teknik med naturen som inspiration dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården