2025-07-16 09:33:00
Stort missnöje med utebliven sotning
Foto:Stine Christophersen
Norrtälje kommun har sedan 2022 anlitat Attunda sot och vent AB för att sköta sotningen i kommunen. Nu vittnar kunderna om att det inte fungerar. Fastighetsägare i norra skärgården har vid flera tillfällen rest ut till sina öar för avtalad sotning – som sedan uteblivit.
På ett flertal öar i norra skärgården har man sedan förra året haft stora problem med att få sotningen genomförd. Öbor har förgäves tagit ledigt från arbeten, ställt in möten och planer på fastlandet för att kunna vara i sina hus och släppa in sotaren. En av dem som drabbats är Karin Österman på Gräskö som fick tid för sotning i början av juli.
– De dök aldrig upp och det var ingen som hörde av sig. Jag ringde växeln dagen efter men de gav bara ett löst besked om att sotarna skulle fortsätta arbeta idag. Det är frustrerande och oacceptabelt när man har saker man behöver göra och inte kan lämna huset.
Karin är inte ensam. Samma sak rapporteras från flera andra öar. Dagen efter midsommar väntade Kajsa Althén och flera andra fastighetsägare på Svartlöga förgäves på att sotarna skulle komma.
– Eftersom jag vet att det var problem förra året så ringde jag till dem samma morgon som sotningen var planerad och frågade om de skulle komma, och jo det skulle de. Men sedan hörde jag ingenting förrän jag pratade med grannen som berättade att de ringt och sagt att de inte skulle komma för att de hade problem med båten. Förra året tyckte de att det blåste för mycket men det var ingen här ute hos oss som tyckte att det blåste särskilt mycket. Det är ett återkommande problem och det är ett stort missnöje ute hos oss. Folk är jätteförbaskade, säger Kajsa Althén.
Hon har fått en ny tid i höst, när sommartidtabellen för reguljärtrafiken upphört.
– Det finns ingen kvällsbåt då, så det krävs två semesterdagar för att jag ska kunna vara på plats, säger Kajsa Althén.
Enligt uppgifter från flera håll beror bristerna på att företaget har ont om personal, till följd av dåliga arbetsvillkor. Attunda sot och vent AB:s vd Mikael Jonas Berggren ställer inte upp på intervju. Istället svarar han på redaktionens frågor via mail, genom en nyanställd platschef, och tillbakavisar påståendena. Han uppger att ingen sagt upp sig på över två år och att man har gott om personalresurser. Vidare beskriver han företaget som värdegrundsdrivet och en arbetsplats där arbetsmiljö och arbetsbelastning är viktiga frågor som man kontinuerligt arbetar med. Berggren menar att det beror på väderförhållanden och motorhaveri på båten som planerade sotningar fått ställas in. Det går i linje med ett undantag i avtalet med kommunen, där förhinder att fullgöra uppdraget som är utom bolagets kontroll utgör befrielse från vite och andra påföljder.
Företaget som inte ersätter kunder när sotningen uteblir på avtalad dag, debiterar däremot kunder som inte är på plats när sotaren kommer.
”Vi debiterar en inställelseavgift enligt avtal. Detta endast för de som inte hört av sig innan,” svarar Attunda sot och vent AB i mailet.
Att de inte alltid har möjlighet att meddela när de inte kan komma menar företaget beror på kunderna.
”Vi har försökt ringa alla som är berörda av utebliven sotning. Det är i vissa fall svårt att få tag i alla berörda då många väljer att dölja sina telefonnummer på söksidor.”
Karin Österman på Gräskö tycker det är märkligt att de inte hör av sig.
– De skickar ut en bekräftelse på sms, där de påminner om att de ska komma. Sedan har de inte ens telefonnummer. Det verkar som att de har organisatoriska brister.
I avtalet med kommunen framgår att Attunda sot och vent AB har ansvar för att grundligt dokumentera klagomålshantering samt följa upp dessa med åtgärd.
Räddningstjänsten som är tillsynsmyndighet för verksamheten har några uppföljningsmöten med entreprenören per år där man bland annat behandlar klagomålshantering.
– Om vi ser ett mönster i klagomål tas dessa upp på uppföljningsmöten. Men på mötena tas inga enskilda ärenden tas upp, utan snarare systemfel som kan behöva åtgärdas, säger Linda Svärd, enhetschef brandskyddskontroll på Räddningstjänsten Norrtälje.
Problemen med att sotarna inte kommer till kunderna som avtalat och att kunderna inte kontaktas i samband med detta, har inte kommit till räddningstjänstens kännedom.
Inlägget Stort missnöje med utebliven sotning dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården