2025-06-24 07:00:00
Runmarö kritiserar busstrul
Foto:Jonas Hållén
Nobina har fått kritik och bötfällts av regionen för brister i busstrafiken. Nu riktar Runmarö Intresseförening kritik mot försommarens överfulla bussar och dåliga matchning med Waxholmsbåtarna.
I en skrivelse till regionens Trafikförvaltning, Värmdö kommun och Skärgårdens Trafikantförening tar Runmarö Intresseförening upp en rad händelser under maj och juni.
Det rör sig om att bussarna ofta är överfulla, främst fredagar och söndagar. Många passagerare tvingas stå nästan en timme in till Slussen.
Passagerare har också blivit frånåkta av båtarna när bussarna blivit sena och bussar som inte stannat och plockat upp passagerare som kanske ska med sista båten till Runmarö och öarna runt omkring.
– Det har varit olika problem hela tiden sedan Nobina tog över i februari, men nu har det eskalerat med fler överfulla bussar och sämre matchning med båtarna, säger Maria Roos, ordförande i Runmarö Intresseförening.
I april riktade regionen viteskrav mot Nobina, alltså böter, på grund av alla problem. Det rörde sig om totalt 3,9 miljoner kronor för februari och mars. Det pågår fortfarande förhandlingar om det vitet mellan parterna.
Kan det bli aktuellt med nya viten nu?
– Vi tillämpar avtalet och dess ersättningsmodeller avseende exempelvis viten även framgent, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på Trafikförvaltningen i ett mejl.
För de bofasta som pendlar in till Stockholm har förseningarna och brister på plats i bussarna varit extra påfrestande.
– Du kommer för sent till jobbet eller skolan och kan tvingas stå på vägen hem på fredagseftermiddagen, säger Maria Roos.
I skrivelsen frågar intresseföreningen bland annat:
- Vad ligger bakom att ledbussar ersatts av kortare bussar så att färre passagerare får plats?
- Hur ser Trafikförvaltningen på att bussar framförs med stående passagerare i hög hastighet på motorväg?
- Vilka direktiv ger trafikförvaltningen till entreprenörer så att de instruerar bussförarna om att meddela Waxholmsbolaget vid försening?
Sophie Gunnarsson svarar:
- Boggifordon (vilket vi tolkar är det som avses med ”kortare bussar”) har näst intill samma antal sittplatser som motsvarande en ledbuss men är bekvämare på mindre vägar att färdas i.
- Busstrafik på motorväg ska dimensioneras utifrån att resenärer ska medges sittplats.
- Enligt avtalet så skall Nobina kontakta Waxholmsbolagets trafikledning vid försening. Och omvänt – om Waxholmsbåten mot förmodan är sen så skall de kontakta Nobinas trafikledning.
Skärgården har varit i kontakt med Nobina, som inte hann lämna sina svar innan tidningen presslades.
Inlägget Runmarö kritiserar busstrul dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården