Utbyggnad av Karlslunds marina väcker känslor

2025-06-22 07:00:00

Utbyggnad av Karlslunds marina väcker känslor

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Karlslunds marina har under många år, utan tillstånd, byggt ut marinan med nya bryggor, mastskjul och bodar. Nu har en ny detaljplan tagits fram som ska legalisera byggnaderna men också tillåta en kraftig utbyggnad.

Under många år har Karlslund marina i strid med gällande detaljplan och tillstånd för vattenverksamhet utökat sin verksamhet med nya bryggor, bodar och uppställningsplatser för båtar. 2016 gjorde Haninge kommun en tillsyn där många av de olagliga åtgärderna dokumenterades, men marinan har kunnat ha kvar bryggor och byggnader eftersom kommunen pausade tillsynsarbetet i väntan på att en ny detaljplan ska bli klar. Tanken är att lagliggöra byggnationerna genom att rita in dem i den nya detaljplanen. Den nya detaljplanen kommer även att medge ytterligare exploatering av marinan. Exempelvis kommer fler båthallar för vinterförvaring av båtar att kunna byggas, fler bryggor läggas ut och butik och verkstad utökas. Enligt gällande detaljplan är högsta bygghöjden fem meter, i den nya detaljplanen är den över 25 meter. Enligt kommunen ska detaljplanen gynna turism och rörligt friluftsliv, men många fastighetsägare i området är kritiska mot kommunens agerande.

Kommunen tycks vilja ha så stor verksamhet som möjligt vilket visar sig vid både tillsyn och beslut om att marinan ska få behålla otillåtna byggnader. Man gör det utan att vilja förstå miljökonsekvenserna, säger Pontus Bergsten, som äger en fastighet på Kråkskär på andra sidan Väsbyfjärden.

14 P1300844Pontus Bergsten säger att han är bekymrad över att en utökad verksamhet kommer att göra att mer miljögifter läcker ut i Väsbyfjärden eller tar sig in i dricksvattenbrunnar. Han riktar även kritik mot storleken på de nya båthallarna.

En 25 meter hög båthall motsvarar ett sjuvåningshus. Det passar verkligen inte in i landskapet i en skärgårdsmiljö! Man ska stapla båtar på varandra på ett område som tidigare var en strandäng, som man dessutom redan har exploaterat olovligen, i strid med den gällande detaljplanen.

Peggy Molander har tillbringat somrar och helger på Björnö och Kråkskär sedan 1953. Hon har följt miljöförändringarna som pågått i fjärden. Från ett artrikt, rent vatten till övergödning och skräp. Hon kallar utvecklingen för en miljöskandal.

Vi har hittat soppåsar, fendrar, plastmuggar, en jolle, plankor, leksaker och till och med en båttoalett på stranden. Väsbyfjärden är ett ESKO-område (ekologiskt särskilt känsligt område), men det verkar marinan inte bry sig om, säger hon.

Peggy Molander anser att det måste finnas en miljöansvarig på marinan som stämmer av miljöarbetet med kommunen eller någon miljöorganisation.

Lars Stjernborg som är fastboende på Björnö och har marinan några hundra meter bort är bland annat orolig för vad som händer med dricksvattnet från avsaltningsanläggningen om man börjar muddra. Han tycker marinan borde minskas snarare än utökas.

När detaljplanen antogs på 70-talet var där 700 båtar. Idag är det det dubbla. På höstar och vårar när båtar sjösätts eller tas upp kan man ibland se en oljefilm på vattnet, det är inte bra.

Enligt Peggy Molander visar vattenprover som Björnö Fastighetsägarförening har tagit bland annat på förekomster av tungmetaller, fosfater och kolväten. Föreningen, som representerar 61 fastigheter, är mycket kritisk till utökad verksamhet på marinan. Man är också kritisk till att flera av marinans bryggor delvis ligger på deras vattenområde.

14 Peggy_Molander_1Men det är inte bara fastighetsägare som har invändningar mot detaljplanen. Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund anser också att en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) måste tas fram. Förbundet anser även att ett större område på marinan ska saneras än vad detaljplanen anger. Länsstyrelsen menar att kommunen behöver visa att detaljplanen inte medför påtaglig skada på riksintresse för naturvård. Man riktar även kritik mot att kommunen inte genomfört en MKB innan samrådet.

Detaljplanearbetet har initierats och bekostas av den ekonomiska förening som driver marinan.

Syftet med det pågående arbetet är att långsiktigt säkerställa att Karlslunds Marina kan fortsätta vara en relevant och hållbar resurs för båtliv, turism, lokal service och entreprenörer i Stockholms södra skärgård. Vi vill värna och utveckla det som redan finns – inte skapa något nytt från grunden – men anpassa det till dagens och framtidens behov. I nuläget vill vi i övrigt avstå från ytterligare kommentarer, då planprocessen pågår och vi har respekt för att det finns olika perspektiv i sakfrågan, säger Daniel Maurer, ordförande i föreningen.

När Skärgården kontaktar Haninge kommun skriver man i ett mejlsvar att tillsynen av de otillåtna åtgärderna ska återupptas, trots att detaljplanearbetet nu aktivt pågår. Enligt uppgifter till Skärgården ska beslutet kommit strax efter att kommunen har mottagit kritik för förmodade brister i sitt tillsynsansvar och långsam handläggning.

Då planarbetet dragit ut på tiden bedömer kommunen att det inte är ändamålsenligt att invänta färdig detaljplan. Tillsynsärendet fullföljs nu och planeras att avslutas 2025, skriver Rasmus Sandsten, pressansvarig vid Haninge kommun.

Att tillsynen nu slutförs kommer sannolikt inte att göra någon praktisk skillnad eftersom preskriptionstiden för de flesta åtgärder har gått ut och rättelse inte längre behöver göras.

14 DSC_0221Varför har ingen MKB gjorts innan samrådet genomfördes?

Vi såg behov att samråda planförslaget först för att få in ett brett perspektiv som underlag för miljöbedömningen. Det har inte varit helt enkelt att avgöra vad som behöver miljöbedömas i den nya detaljplanen och vad som redan kan anses vara miljöprövat enligt den gällande detaljplanen. Genom plansamrådet finns nu ett bra underlag att jobba vidare med parallellt med att planförslaget bearbetas och MKB:n tas fram, säger Rasmus Sandsten.

Varför är det så viktigt för kommunen att marinan får byggas ut?

Att ha välfungerande marinor är en del av att ha en levande och tillgänglig skärgård i Haninge. Det kan ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv vara fördelaktigt att utveckla redan befintliga marinor snarare än att ta helt nya känsliga mark- och vattenområden i anspråk. Idén att göra marinan mer ordnad, hållbar, funktionell och besöksvänlig ser kommunen som positivt för Haninges invånare och besökare från hela Stockholmsregionen.

Detaljplanearbetet för Karslunds marina inleddes 2016. Efter att en miljökonsekvensbeskrivning tagits fram ska förslaget ut på granskning innan den antas i kommunfullmäktige. Om planen överklagas kan det dröja ytterligare flera år innan den vinner laga kraft.

Inlägget Utbyggnad av Karlslunds marina väcker känslor dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

spot_img

Populär

Mer som detta

Nya YH-kurser i Campus Nynäshamn – Anneli Sahlin intervjuas

Campus Nynäshamn har fått fem nya yrkeshögskolekurser – ett...

Fem frågor till Göran Hansson…

2025-06-26 10:00:00Fem frågor till Göran Hansson… Foto:Ylva Bergman Bo Gidlöf, Dan...

Sjöfartsverket varnar för GPS-störningar

2025-06-26 07:00:00Sjöfartsverket varnar för GPS-störningar Foto:Peter Augustsson Sjöfartsverket varnar för stora...

Nya stölder i Södersundet

2025-06-25 11:50:00Nya stölder i Södersundet Foto:Lasse Söderman Den 12 juni stals...