2025-06-07 07:00:00
Blåsigt för Foodoras drönare
Foto:Jonas Hållén
Foodoras drönare har nu flugit i tre månader. Men vinden har stoppat många flygningar.
Kyla och blåst är problem för drönare. Foodora började sina flygningar i februari i år.
– Det blåser väldigt mycket mer på vintern än på sommaren, säger Lars Erik Fagernæs, vd för norska Aviant, som står för drönarna och sköter flygningarna.
– Januari, februari, mars och april är väldigt svåra månader att flyga på fortsätter han.
Men även blåsiga maj har ställt till med problem för drönarna.
Fram tills nu har gränsen för att flyga varit 10 m/s.
– Skillnaden mellan tolv och tio meter i sekunden är skillnaden mellan att ha stängt 40 procent av tiden eller 10-20 procent av tiden, säger Lars Erik Fagernæs.
– Ofta har det blåst elva eller strax över gränsen på tio meter i sekunden, tillägger han.
Nu ökar Aviant vindgränsen till 11 m/s. Snart ska drönarna flyga när det blåser 12 m/s.
Hittills har företaget haft flygningar torsdag–söndag med upp till ett halvt dussin beställningar per dag, när vädret tillåtit. Under sommaren ska drönarna flyga varje dag.
Lars Erik Fagernæs säger att Aviant och partnern Foodora just nu fokuserar på fyra saker:
1) Öka vikten per transport från 900 gram till 1,5 kilo
2) Öppettider/tillgänglighet (antal dagar och timmar man flyger). Där spelar möjligheten att flyga i 12 m/s en viktig roll.
3) Leveranser från fler restauranger. I dag kan man bara beställa drönarleveranser från Bastard Burgers. ”Men snart kommer vi att kunna erbjuda sushi och andra rätter,” säger Lars Erik Fagernæs.
4) Fler drönare i luften samtidigt. I dag är det en operatör per drönare. Från och med nu ska varje operatör styra två drönare.
– Det innebär att vi kan fördubbla kapaciteten vid varje beställning, säger Lars Erik Fagernæs.
Nästa steg blir att utöka radien på flygningarna. Den som vill beställa mat med drönare måste i dag bo inom en radie av tio kilometer. I vissa fall kan drönarna sträcka sig till 12-15 kilometer.
Målet är att utökad den maximala flygsträckan till 30 kilometer.
Själva beställningen sker via Foodoras app. Om du ligger inom rätt radie får du fylla i ett formulär för leveransen, sedan tar det cirka tio minuter innan Foodora kan bekräfta att det går att leverera till din adress.
Drönaren landar inte, utan sänker ner beställningen med hjälp av en wire. Trädgårdar, parkeringsplatser och andra öppna ytor lämpar sig bäst för leverans, enligt Foodoras operativa chef Daniel Gustafsson Raba.
Drönarleveranser är fortfarande dyrare än leveranser med vanliga bud.
– Men det här gör vi framför allt som en investering för framtiden och en satsning för att kunna nå fler kunder längre bort, sa Daniel Gustafsson Raba, när Skärgården intervjuade honom tidigare i år.
Inlägget Blåsigt för Foodoras drönare dök först upp på Tidningen Skärgården.
Källa: Tidningen Skärgården