SSRS köper båtar för hundratals miljoner – utan upphandling

2025-03-12 10:28:00

SSRS köper båtar för hundratals miljoner – utan upphandling

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

I nästan 20 års tid har Sjöräddningssällskapet anlitat samma varv vid beställningar av deras större båtar. Det handlar om hundratals miljoner utan att några upphandlingar har gjorts.

Sjöräddningssällskapet grundades redan 1907 och utgör idag en viktig del av livräddande insatser på havet. SSRS deltar i omkring 90 procent av alla utryckningar och är ofta först på plats vid olyckor på havet. Med 144 000 medlemmar är det en populär organisation, vars verksamheten finansieras genom donationer, medlemsavgifter och gåvor, helt utan statligt stöd. Under 2023 fick organisationen in omkring 200 miljoner kronor, pengar som i stor utsträckning går till samma varv. Sedan 2007 har företaget Swede ship tillverkat alla större fartyg som SSRS beställt. Det handlar om beställningar på flera hundra miljoner kronor, utan att några föregående upphandlingar.

Det är möjligt att man kunnat bygga båtar billigare, men de hade inte hållit. Våra krav följer DNV:s high speed light craft standard. Att kunna uppfylla den kompetensen är det inte många varv som kan, framförallt inte i kombination med lång erfarenhet av exakt det vi håller på med. Vi har testat andra varv och det har inte alls blivit bra,  säger Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation av båtar på SSRS.

Personer med insikt i SSRS verksamhet som Skärgården pratat med säger att de nya båtarna från Swede ships levereras med mängder med fel som de själva får åtgärda.

Jag tror att jag lade ungefär 40 timmar på att felsöka ett elfel på en ny båt. Varvet vägrade att fixa felet, säger en av personerna som vill vara anonym.

Det är alltid fel på dem, säger en annan, men som tillägger att det även gällde båtar som tidigare levererades från andra varv.

Personerna berättar att de frivilliga förväntas att fixa de flesta felen själva. Om man inte gör det finns en risk att ledningen tar båten ur drift eller till och med stänger stationen.

Jag tycker inte man kan ställa kraven på frivilliga att åtgärda problemen. Man använder en form utpressningsmetodik.

Jonas Carlsson medger att frivilliga förväntas att själva åtgärda fel.

Vi bygger extremt tekniskt avancerade båtar och det är procentuellt sett väldigt lite saker som felar. Vi har försökt få mest sjöräddningsbåt för pengen vi får in, men kanske inte haft den supportorganisation som har kunnat stötta alla i alla lägen. Man har fått vara beredd på att under första perioden hitta fel och lära sig felsöka, det är en ganska naturlig process.

Jonas Carlsson säger att Sjöräddningssällskapet framöver själva kommer att utrusta båtar på ett eget varv i Hönö.

Nu när vi går in i de nya båtarna har vi en helt annan ekonomisk möjlighet och support bakom, vi har ett helt annat kontroll- och uppföljningssystem.

Det har tidigare funnits nära kopplingar mellan Sjöräddningssällskapet och Swede ship. Folke Patriksson, tidigare styrelseordförande i Sjöräddningssällskapet och som gick bort förra året, var delägare i Swede Ship och satt i bolagets styrelse fram till 2016. Swede ship, tidigare Djupviks varv, har en lång historia av att leverera båtar till Sjöräddningssällskapet.

Inlägget SSRS köper båtar för hundratals miljoner – utan upphandling dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

spot_img

Populär

Mer som detta

Försvaret sätter stopp för skärgårdsby på Arbottna

2025-03-11 07:00:00Försvaret sätter stopp för skärgårdsby på Arbottna Foto:Peter Augustsson Efter...

Besparingar väntar för Skärgårdsstiftelsen

2025-03-10 07:00:00Besparingar väntar för Skärgårdsstiftelsen Foto:Peter Augustsson Skärgårdsstiftelsen står inför stora...

De förgyller Utös mörka månader

2025-03-09 13:42:00De förgyller Utös mörka månader Foto:Ylva Bergman När Katarina Cars...

Ny godstaxa minskar leveranser

2025-03-08 07:00:00Ny godstaxa minskar leveranser Foto:Jonas Hållén De nya godstaxorna slår...