Oviss framtid för flytbryggor i betong

2025-09-20 07:00:00

Oviss framtid för flytbryggor i betong

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Nya regler förbjuder oskyddade cellplastpontoner. Det kan på sikt innebära en stor förändring för svenska småbåtshamnar, badplatser och kommuner. 

Runt om i Sverige ligger tusentals gamla betongpontoner med exponerad cellplast i vattnet. 

– Beslutet att fasa ut oskyddad frigolit i bojar och pontoner kommer att minska tillförseln av marint plastskräp i Västerhavet, berättar Johanna Eriksson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV. 

– Cellplast, eller frigolit i dagligt tal, bryts lätt ner i mindre delar och blir marint plastskräp. Bitar av cellplast är ett vanligt plastskräp på svenska ständer.

Beslutet är fattat av Ospar (den regionala konventionen om att skydda miljön i Nordostatlanten), där Sverige är aktiv medlem. Det träder i kraft i februari 2026 och innebär förbud nya oskyddade cellplastpontoner (EPS/XPS) från och med 2029 samt en rekommendation att länderna fasar ut befintliga senast 2031. 

Beslutet ställer inte krav på att pontonerna ska vara täckta på undersidan, utan enbart ovanpå och på sidorna.

– Anledningen är att det i nuläget inte finns tillräckligt med evidens för att det sker ett läckage från undersidorna, säger Johanna Eriksson.

– Ospar kommer dock att utreda frågan om undersidorna resulterar i läckage av plastpartiklar eller inte.

OSPAR beslut omfattar Nordostatlanten, inklusive Nordsjön, Kattegatt och Skagerrak. I dagsläget berörs inte bryggor i Östersjön av beslutet.

– Men Sverige kan välja att implementera hela eller delar av beslutet på nationell nivå och då omfattas även bryggorna i Östersjön av de delarna, säger Johanna Eriksson.

Förutom arbetet i Ospar har Havs- och vattenmyndigheten låtit Havsmiljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola göra en studie om flytbryggornas miljöpåverkan.

– Det finns mycket som talar för att förbud är på gång över hela Sverige för flytbryggor med cellplast, säger Thomas Lund, hamnchef i småbåtshamnen i Sätra.

För att framtidssäkra sina bryggor har hamnen i Sätra köpt en ny flytbrygga med polyetenpontoner som använder luft som flytkraft. Hamnen har även bytt ut sina gamla Y-bommar med flytbojar i frigolit till bojar i plast.

Totalt är det en investering på cirka 300 000 kronor. Sedan ska bryggägarna göra sig av de gamla flytbryggorna. 

– Vi kunde säljs våra, men risken är de gamla bryggorna dumpas någonstans ute på sjön, säger Thomas Lund.

Inlägget Oviss framtid för flytbryggor i betong dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

spot_img

Populär

Mer som detta

Branden på Svartlöga: ”Ett rent inferno”

2025-10-23 13:00:00Branden på Svartlöga: ”Ett rent inferno” Foto:Ylva Bergman Söndagen den...

Marina kan tvingas riva 1,4 kilometer bryggor

2025-10-22 07:00:00Marina kan tvingas riva 1,4 kilometer bryggor Foto:Peter Augustsson Björnö...

Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet i nytt avtal för stärkt miljöräddning till sjöss

2025-10-23 09:54:00Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet i nytt avtal för stärkt...

Första helt kvinnliga besättningen på KBV 050

2025-10-21 11:07:00Första helt kvinnliga besättningen på KBV 050 Foto: Kustbevakningen Under...