Home Blog Page 7

Sjöfartsverket varnar för GPS-störningar

2025-06-26 07:00:00

Sjöfartsverket varnar för GPS-störningar

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Sjöfartsverket varnar för stora störningar i systemen för satellitnavigering i stora delar av Östersjön och uppmanar de som befinner sig på sjön att vara extra uppmärksamma.

Sjöfartsverket har under en tid fått in många rapporter om störningar av satellitsignaler för GPS (GNSS) i större delen av Östersjön. Det påverkar bland annat digitala sjökort och applikationer till läsplattor eller telefoner. Sedan i maj har myndigheten varnat sjöfarten för störningarna genom navigationsvarningar. De som befinner sig till sjöss uppmanas att vara extra uppmärksamma. Sjöfartsverkets tips är att alltid ha alternativa metoder till elektroniska sjökort för att bestämma positionen på vattnet. Det kan exempelvis handla om passageavstånd med radar eller visuell bestämning med hjälp av bäringar till sjömärken. Ett uppdaterat sjökort bör finnas i båten. Aktuella navigationsvarningar kan följas via VHF-radio eller på Sjöfartsverkets hemsida. Sjöfartsverket anger ingen förklaring till störningarna.

Inlägget Sjöfartsverket varnar för GPS-störningar dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Nya stölder i Södersundet

2025-06-25 11:50:00

Nya stölder i Södersundet

Thumbnail

Foto:Lasse Söderman

Den 12 juni stals tolv propellerdrev i Södersundets hamn, Kapellskär. Båtägarna är kritiska till att säkerheten i hamnen försämrats och i ett brev till Skärgårdsstiftelsen kräver de nu att stiftelsen tar ett större ansvar.

03 1Förra sommaren stals fyra båtar i Södersundets hamn och natten till den 12 juni i år var det dags igen. Då stals tolv propellerdrev och nu har hamnens hyresgäster tröttnat.

Det här har hänt för att misskötseln är så enorm, säger Jan-Eric Litton, Gräskö, som är en av de drabbade.

Skärgårdsstiftelsen äger hamnen och kringliggande markområde men arrenderar ut hamnen till Fritidsbyn Kapellskäret AB som också driver en närbelägen campingplats.

03 4Enligt Jan-Eric Litton har allt fungerat bra i hamnen sedan 1960-talet fram till dess att den nuvarande arrendatorn tog över.

Misskötseln har tilltagit under åren. Sedan 2021 har vi haft regelbundna stölder av båtar, motorer och elektronisk utrustning, säger han.

Enligt Jan-Eric Litton och andra hyresgäster som Skärgården varit i kontakt med, bollas ansvarsfrågan för hamnens säkerhet mellan arrendatorn och Skärgårdsstiftelsen utan att något händer.

Efter de senaste stölderna har en rad hyresgäster nu skickat en skrivelse till stiftelsen med krav om att ansvarsfrågan klargörs och att säkerheten i hamnen förbättras. I skrivelsen hotar hyresgästerna med rättsliga åtgärder och skadeståndskrav om inte åtgärder vidtas.

Bara mitt drev kostar försäkringsbolaget 82 000 kronor. Multiplicerar man det med tolv blir det närmare en miljon, fortsätter Jan-Eric Litton.

Det vaktsystem som tidigare fanns i hamnen nattetid har arrendatorn Lotta Unosson lagt ner.

Hon hävdar att eftersom Securitas är där och lappar bilar och kommer dit en gång extra på natten så behövs inte vaktsystemet. Det i kombination med att hon vägrar att se till att det finns ett fungerande lås på vägbommen gjorde att det var fritt fram för dem att ta tolv drev, säger Jan-Eric Litton.

Samtidigt har priserna för båtplats och parkering höjts kraftigt för hyresgästerna.  Anders Nygren, fritidsboende på Gräskö, betalar årligen 7 000 kronor för sin bil- och båtplats.

03 5De återkommande stölderna försvårar för de boende på ytteröar som Marö, Vidinge och Sundskär att nyttja sina ställen, menar Anders Nygren. 

Det här påverkar ö-livet i stort och nu börjar många att ge upp, säger han och fortsätter:

Skärgårdsstiftelsen äger viktig mark som hela infrastrukturen i skärgården är beroende av. Då måste de ta ett större ansvar så att det här fungerar.

Arrendatorn, Lotta Unosson, vill inte låta sig intervjuas utan begär att få Skärgårdens frågor skriftligt. Arrendatorn besvarar inte frågorna om varför hon beslutat att vägbommen ska vara olåst och vilket ansvar hon anser sig ha för att skydda hyresgästerna från stölder.

03 3I ett mejl till tidningen skriver hon att det tidigare vaktschemat med åren fungerat allt sämre och därför ersatts med nattliga vaktronder i hamnområdet. Utöver det säger sig arrendatorn lämna bidrag till att en stridsbåt 90 utför nattliga patrulleringar från sjösidan och att bryggorna sedan 2020 är försedda med låsta grindar dit endast hyresgästerna har tillträde. Mejlet avslutas med orden ”Det här är vad vi kan erbjuda hyresgästerna i vår båthamn och vi har i dagsläget inga planer på förändringar. Vi lämnar inga ytterligare kommentarer”.

Skärgårdsstiftelsens vd Jan Zetterman skriver i ett mejl till tidningen att det alltid är tråkigt när människor blir drabbade av stölder.

Vad har stiftelsen för ansvar i sammanhanget?

Då vi hyr ut till en arrendator som driver verksamheten ser jag att vårt ansvar ligger i att ha en dialog med arrendatorn, skriver Jan Zetterman och tillägger:

Jag hoppas att dialogen mellan de som har sin båt på plats och arrendatorn kommer att fungera bra.

Inlägget Nya stölder i Södersundet dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Runmarö kritiserar busstrul

2025-06-24 07:00:00

Runmarö kritiserar busstrul

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Nobina har fått kritik och bötfällts av regionen för brister i busstrafiken. Nu riktar Runmarö Intresseförening kritik mot försommarens överfulla bussar och dåliga matchning med Waxholmsbåtarna.

I en skrivelse till regionens Trafikförvaltning, Värmdö kommun och Skärgårdens Trafikantförening tar Runmarö Intresseförening upp en rad händelser under maj och juni.

Det rör sig om att bussarna ofta är överfulla, främst fredagar och söndagar. Många passagerare tvingas stå nästan en timme in till Slussen.

Passagerare har också blivit frånåkta av båtarna när bussarna blivit sena och bussar som inte stannat och plockat upp passagerare som kanske ska med sista båten till Runmarö och öarna runt omkring.

Det har varit olika problem hela tiden sedan Nobina tog över i februari, men nu har det eskalerat med fler överfulla bussar och sämre matchning med båtarna, säger Maria Roos, ordförande i Runmarö Intresseförening.

I april riktade regionen viteskrav mot Nobina, alltså böter, på grund av alla problem. Det rörde sig om totalt 3,9 miljoner kronor för februari och mars. Det pågår fortfarande förhandlingar om det vitet mellan parterna.

Kan det bli aktuellt med nya viten nu?

Vi tillämpar avtalet och dess ersättningsmodeller avseende exempelvis viten även framgent, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på Trafikförvaltningen i ett mejl.

För de bofasta som pendlar in till Stockholm har förseningarna och brister på plats i bussarna varit extra påfrestande.

Du kommer för sent till jobbet eller skolan och kan tvingas stå på vägen hem på fredagseftermiddagen, säger Maria Roos.

I skrivelsen frågar intresseföreningen bland annat:

  • Vad ligger bakom att ledbussar ersatts av kortare bussar så att färre passagerare får plats?
  • Hur ser Trafikförvaltningen på att bussar framförs med stående passagerare i hög hastighet på motorväg?
  • Vilka direktiv ger trafikförvaltningen till entreprenörer så att de instruerar bussförarna om att meddela Waxholmsbolaget vid försening?

Sophie Gunnarsson svarar:

  • Boggifordon (vilket vi tolkar är det som avses med ”kortare bussar”) har näst intill samma antal sittplatser som motsvarande en ledbuss men är bekvämare på mindre vägar att färdas i.
  • Busstrafik på motorväg ska dimensioneras utifrån att resenärer ska medges sittplats.
  • Enligt avtalet så skall Nobina kontakta Waxholmsbolagets trafikledning vid försening. Och omvänt – om Waxholmsbåten mot förmodan är sen så skall de kontakta Nobinas trafikledning.

Skärgården har varit i kontakt med Nobina, som inte hann lämna sina svar innan tidningen presslades.

Inlägget Runmarö kritiserar busstrul dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Kaffe och konst i nytt kafé på Ornö

2025-06-23 07:00:00

Kaffe och konst i nytt kafé på Ornö

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Ett nytt kafé och gårdsbutik har öppnat vid Sundby Gård på Ornö. I kaféet kommer besökare att kunna köpa verk av lokala konstnärer och produkter av lokala matproducenter.

Det går bra för besöksnäringen på Ornö. Under senaste åren har bland annat en sjömack, en pizzeria, ett hotell och en restaurang öppnat och verksamheter vittnar om att allt fler besökare hittar till ön. Nu är det dags igen, ett nytt kafé med gårdsbutik på Sundby Gård har nyss öppnat. I kaféet kan besökare förutom att fika och äta lättare luncher, även köpa lokalt producerade råvaror och konst.

Det har inte funnits ett riktigt kafé på Ornö så vi kände att det här kan bli ett komplement till allt annat som finns, säger Lolotte Stenbock Lillehöök, som driver verksamheten.

I gårdsbutiken finns bland annat honung, ägg och kött från Ornö, men även lammskinn och kött från Kymmendö. Besökarna kan även köpa akvareller och keramik från konstnärer på Ornö.

Det är en plats att samla aktörer som finns utspridda på ön och som inte har en egen plats att sälja sina saker på.

Tanken är att ha öppet lite längre än högsäsong, kanske fram till september.

Vi testar under den här sommaren och ser hur det går, säger Lolotte Stenbock Lillehöök.

image2 (1)

Inlägget Kaffe och konst i nytt kafé på Ornö dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Utbyggnad av Karlslunds marina väcker känslor

2025-06-22 07:00:00

Utbyggnad av Karlslunds marina väcker känslor

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Karlslunds marina har under många år, utan tillstånd, byggt ut marinan med nya bryggor, mastskjul och bodar. Nu har en ny detaljplan tagits fram som ska legalisera byggnaderna men också tillåta en kraftig utbyggnad.

Under många år har Karlslund marina i strid med gällande detaljplan och tillstånd för vattenverksamhet utökat sin verksamhet med nya bryggor, bodar och uppställningsplatser för båtar. 2016 gjorde Haninge kommun en tillsyn där många av de olagliga åtgärderna dokumenterades, men marinan har kunnat ha kvar bryggor och byggnader eftersom kommunen pausade tillsynsarbetet i väntan på att en ny detaljplan ska bli klar. Tanken är att lagliggöra byggnationerna genom att rita in dem i den nya detaljplanen. Den nya detaljplanen kommer även att medge ytterligare exploatering av marinan. Exempelvis kommer fler båthallar för vinterförvaring av båtar att kunna byggas, fler bryggor läggas ut och butik och verkstad utökas. Enligt gällande detaljplan är högsta bygghöjden fem meter, i den nya detaljplanen är den över 25 meter. Enligt kommunen ska detaljplanen gynna turism och rörligt friluftsliv, men många fastighetsägare i området är kritiska mot kommunens agerande.

Kommunen tycks vilja ha så stor verksamhet som möjligt vilket visar sig vid både tillsyn och beslut om att marinan ska få behålla otillåtna byggnader. Man gör det utan att vilja förstå miljökonsekvenserna, säger Pontus Bergsten, som äger en fastighet på Kråkskär på andra sidan Väsbyfjärden.

14 P1300844Pontus Bergsten säger att han är bekymrad över att en utökad verksamhet kommer att göra att mer miljögifter läcker ut i Väsbyfjärden eller tar sig in i dricksvattenbrunnar. Han riktar även kritik mot storleken på de nya båthallarna.

En 25 meter hög båthall motsvarar ett sjuvåningshus. Det passar verkligen inte in i landskapet i en skärgårdsmiljö! Man ska stapla båtar på varandra på ett område som tidigare var en strandäng, som man dessutom redan har exploaterat olovligen, i strid med den gällande detaljplanen.

Peggy Molander har tillbringat somrar och helger på Björnö och Kråkskär sedan 1953. Hon har följt miljöförändringarna som pågått i fjärden. Från ett artrikt, rent vatten till övergödning och skräp. Hon kallar utvecklingen för en miljöskandal.

Vi har hittat soppåsar, fendrar, plastmuggar, en jolle, plankor, leksaker och till och med en båttoalett på stranden. Väsbyfjärden är ett ESKO-område (ekologiskt särskilt känsligt område), men det verkar marinan inte bry sig om, säger hon.

Peggy Molander anser att det måste finnas en miljöansvarig på marinan som stämmer av miljöarbetet med kommunen eller någon miljöorganisation.

Lars Stjernborg som är fastboende på Björnö och har marinan några hundra meter bort är bland annat orolig för vad som händer med dricksvattnet från avsaltningsanläggningen om man börjar muddra. Han tycker marinan borde minskas snarare än utökas.

När detaljplanen antogs på 70-talet var där 700 båtar. Idag är det det dubbla. På höstar och vårar när båtar sjösätts eller tas upp kan man ibland se en oljefilm på vattnet, det är inte bra.

Enligt Peggy Molander visar vattenprover som Björnö Fastighetsägarförening har tagit bland annat på förekomster av tungmetaller, fosfater och kolväten. Föreningen, som representerar 61 fastigheter, är mycket kritisk till utökad verksamhet på marinan. Man är också kritisk till att flera av marinans bryggor delvis ligger på deras vattenområde.

14 Peggy_Molander_1Men det är inte bara fastighetsägare som har invändningar mot detaljplanen. Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund anser också att en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) måste tas fram. Förbundet anser även att ett större område på marinan ska saneras än vad detaljplanen anger. Länsstyrelsen menar att kommunen behöver visa att detaljplanen inte medför påtaglig skada på riksintresse för naturvård. Man riktar även kritik mot att kommunen inte genomfört en MKB innan samrådet.

Detaljplanearbetet har initierats och bekostas av den ekonomiska förening som driver marinan.

Syftet med det pågående arbetet är att långsiktigt säkerställa att Karlslunds Marina kan fortsätta vara en relevant och hållbar resurs för båtliv, turism, lokal service och entreprenörer i Stockholms södra skärgård. Vi vill värna och utveckla det som redan finns – inte skapa något nytt från grunden – men anpassa det till dagens och framtidens behov. I nuläget vill vi i övrigt avstå från ytterligare kommentarer, då planprocessen pågår och vi har respekt för att det finns olika perspektiv i sakfrågan, säger Daniel Maurer, ordförande i föreningen.

När Skärgården kontaktar Haninge kommun skriver man i ett mejlsvar att tillsynen av de otillåtna åtgärderna ska återupptas, trots att detaljplanearbetet nu aktivt pågår. Enligt uppgifter till Skärgården ska beslutet kommit strax efter att kommunen har mottagit kritik för förmodade brister i sitt tillsynsansvar och långsam handläggning.

Då planarbetet dragit ut på tiden bedömer kommunen att det inte är ändamålsenligt att invänta färdig detaljplan. Tillsynsärendet fullföljs nu och planeras att avslutas 2025, skriver Rasmus Sandsten, pressansvarig vid Haninge kommun.

Att tillsynen nu slutförs kommer sannolikt inte att göra någon praktisk skillnad eftersom preskriptionstiden för de flesta åtgärder har gått ut och rättelse inte längre behöver göras.

14 DSC_0221Varför har ingen MKB gjorts innan samrådet genomfördes?

Vi såg behov att samråda planförslaget först för att få in ett brett perspektiv som underlag för miljöbedömningen. Det har inte varit helt enkelt att avgöra vad som behöver miljöbedömas i den nya detaljplanen och vad som redan kan anses vara miljöprövat enligt den gällande detaljplanen. Genom plansamrådet finns nu ett bra underlag att jobba vidare med parallellt med att planförslaget bearbetas och MKB:n tas fram, säger Rasmus Sandsten.

Varför är det så viktigt för kommunen att marinan får byggas ut?

Att ha välfungerande marinor är en del av att ha en levande och tillgänglig skärgård i Haninge. Det kan ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv vara fördelaktigt att utveckla redan befintliga marinor snarare än att ta helt nya känsliga mark- och vattenområden i anspråk. Idén att göra marinan mer ordnad, hållbar, funktionell och besöksvänlig ser kommunen som positivt för Haninges invånare och besökare från hela Stockholmsregionen.

Detaljplanearbetet för Karslunds marina inleddes 2016. Efter att en miljökonsekvensbeskrivning tagits fram ska förslaget ut på granskning innan den antas i kommunfullmäktige. Om planen överklagas kan det dröja ytterligare flera år innan den vinner laga kraft.

Inlägget Utbyggnad av Karlslunds marina väcker känslor dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Solgrottorna på Rindö rensas

2025-06-21 07:00:00

Solgrottorna på Rindö rensas

Thumbnail

Foto:Jonas Hållén

Under hösten 2025 kommer Vaxholms stad att rensa i solgrottorna på Rindö. Alla privata föremål ska bort från ”stenbersåerna” senast 31 augusti.

De flesta solgrottorna på Rindö lät militären bygga för officersfamiljerna som bodde på ön i början av 1900-talet. De användes för att ge vind- och insynsskydd vid salta bad.

Sedan dess har några av dem förfallit, andra utnyttjats som uterum av Vaxholmsbor, med en brokig inredning av grillar, plaststolar och enkla bord.

I dag ligger nio av grottorna på fastighetsbolagets Vasallens mark i Rindö hamns etapp 3. De övriga 21 äger Vaxholm stad.

Just nu utreder Vaxholm hur många av grottorna som ska renoveras och bevaras som kulturhistoria.

Staden kommer att följa de rekommendationer som presenterats i de antikvariska utredningarna. Grottorna kommer inte att rivas, utan göras säkra för allmän vistelse, skriver Faisal Khan, på stadsbyggnadsförvaltningen i Vaxholm.

Även Vasallen ska rensa grottorna på sin mark. Två i Rindö hamn ska rustas upp. För de övriga nio i hamnen är framtiden osäker.

Solgrottorna är runt sju meter i diameter, hästskoformade och sydvända och användes flitigt ända fram tills att Kustartilleriregementet KA1 lämnade Rindö 2005.

Föreningen Rindöborna har länge väntat på besked om grottornas framtid och hoppas att Vaxholms stad ska bevara så många som möjligt.

Ärendet har tagit för lång tid, säger Åsa Blanc, ordförande i Föreningen Rindöborna.

Det är dags för Vaxholm att ta ett beslut om solgrottornas framtid.

Den kulturhistoriska analysen av grottorna gjordes för några år sedan av Wilund arkitekter och antikvarier.

Vi hade helst velat att alla solgrottor byggda i sten i början av 1900-talet hade bevarats. Det är ett spännande exempel på en högre ståndskultur som översatts till den militära miljön och att det har byggts så många är unikt, sa Paul Wilund, som arbetade fram underlaget för detaljplanen för Rindö hamn, när han talade med Skärgården tidigare i år.

Inlägget Solgrottorna på Rindö rensas dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Gästhamnen i Vaxholm i gungning

2025-06-20 07:26:00

Gästhamnen i Vaxholm i gungning

Thumbnail

Foto:Stine Christophersen

Nu öppnar den tillfälliga gästhamnen i Söderhamnen i Vaxholm. Men kritik riktas mot bygget som består av flytbryggor och vissa menar att det är risk för personskador när bryggorna rycker.

Den tillfälliga gästhamnen består av flytbryggor, har plats för ett uppåt ett trettiotal båtar och kommer att vara öppen över sommaren.

Konfigurationen består av flera bryggor som ligger i en u-form med en längre flytbrygga längs med kajkanten.

– Den konfigurationen strider mot den kunskap och erfarenhet som finns om hur man lägger flytbryggor för en säker hamn. Man bör inte lägga en flytbrygga utmed en lodrät kaj. Det går att göra men då krävs särskilda system för det, säger Fredrik Odhe på Svenska Pontona som föreslagit en annan uppsättning med bryggor till Vaxholms stad som kommunen inte antog.

KODAK Digital Still CameraHan menar att bryggorna i den tillfälliga gästhamnen kan utgöra en fara allmänheten när vågorna kommer in och studsar mot kajen.

– Jag är rädd för att det kan bli personskador där, när bryggorna rycker och hugger.

Vaxholm gav uppdraget till TIA som har ett avtal med staden sedan tidigare. Företaget har i sin tur anlitat Svenska Pontonhamnar som underleverantör för bygget av gästhamnen.

– Det är ett välrenommerat företag och en av de största pontonbyggarna i Sverige. Sedan tror jag inte att någon av oss som arbetar med i kajprojektet kan säga vad som är rätt eller inte men vi har anlitat ett företag som sysslar med de här sakerna på heltid, säger Robert Klingvall projektledare för renoveringen av Vaxholms kajer.

Svenska Pontona och en annan entreprenör blev kontaktade av Vaxholms stad inför bygget av den tillfälliga gästhamnen.

– Vi blev tillfrågade som sakkunniga och lade ett annat förslag som inte antogs. Det är inte min avsikt att kritisera någon. De som blev satta att hantera detta fick ett näst intill omöjligt uppdrag med den tidspress de var under, säger Fredrik Odhe.

Staden har nu tagit in ett par extra bryggor som lagts utanför gästhamnsbryggorna för att stävja vågsvallet. Det har även satts upp en skylt där man informerar om att tilläggning i gästhamnen sker på egen risk.

– Det är väldigt vågigt där inne, det är ett utsatt ställe och alla här vet det, men vi vill göra gästerna uppmärksamma på det så att man inte slarvar och lägger till med en enstaka tamp utan sätter fast båten ordentligt även om lägger till en kortare stund. Den tillfälliga gästhamnen är ju till för daggäster, säger Maria Zakrisson.

Inlägget Gästhamnen i Vaxholm i gungning dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

Kanholmsfjärden pekas ut för dumpning av muddermassor

2025-06-19 15:44:00

Kanholmsfjärden pekas ut för dumpning av muddermassor

Thumbnail

Foto:Peter Augustsson

Foto: Lennart Johansson, stadsbyggnadskontoret, Stockholms stad
 
Stockholms stad planerar att dumpa 200 000 kubikmeter förorenade muddermassor i Kanholmsfjärden. Åtgärden är en del av den planerade byggnationen av Kolkajen i Norra Djurgårdsstaden.
 
Norra Djurgårdsstaden är Stockholms stads största stadsutvecklingsprojekt där tidigare industrimark ska omvandlas till 12 000 lägenheter och 35 000 arbetsplatser. En del av projektet som kallas Kolkajen ligger i Ropsten. Där ska vattenområdet byggas ut med totalt 40 000 kvadratmeter. Bottensedimenten är förorenade sedan tidigare industriverksamhet och i samband med att projektet genomförs behöver stora områden muddras.
 
Enligt en miljökonsekvensbeskrivning som skickats till mark- och miljödomstolen, är tanken att 200 000 kubikmeter med muddermassor med föroreningsgrad 1-4 ska dumpas i Kanholmsfjärden, ett par kilometer väster om Harö i Värmdö kommun. Massor med föroreningsgrad 5 ska renas och tas omhand. Enligt utredningen som Stockholm stad gjort så kommer muddermassorna vara mindre förorenade än det bottensediment som redan finns på platsen och påverkan på miljön ses i stort sett som obetydlig. En renare botten ses som en liten positiv förändring, medan fisksamhällen kan får en liten negativ påverkan på kort sikt.
 
Domstolen har ännu inte kungjort ansökan, det kan vara så att den ännu inte är komplett. När den kungjorts kommer Värmdö kommun att gå igenom ansökan innan de yttrar sig. Så här sade Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, till Skärgården i våras:
– Det är svårt att överblicka de långsiktiga konsekvenserna av att dumpa 160 000 kubikmeter förorenade massor i våra fjärdar och havsområden. Det tycker vi är en oansvarig väg att gå. Här finns det ju mer moderna metoder som vi tycker behöver utredas i större omfattning, till exempel att hantera massorna på land där de kan renas och sedan ha möjlighet att återanvända dem.

Inlägget Kanholmsfjärden pekas ut för dumpning av muddermassor dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården