Ett flertal polisanmälningar upprättas även med anledning av bedrägeriförsök. Personer uppmanas logga in med bank-ID via telefon.
Har målsägarna mestadels blivit uppmanade att betala för teleutrustning som målsägarna beskylls för att ha beställt.
Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.
- Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släktning, från banken, ett företag eller en myndighet.
Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
- Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
- Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.
Prata med någon du känner om de här råden. En mamma, en mormor, en granne eller kompis. Tillsammans kan vi stå emot bedragarna.