Öbor rasar över oredan i trafiken

2025-12-04 07:00:00

Öbor rasar över oredan i trafiken

Thumbnail

Foto:Ylva Bergman

Trots löften om förbättringar fortsätter problemen med båt- och busspassningar i skärgårdstrafiken. Under november lämnades flera resenärer på kajen i Stavsnäs när en marginellt försenad buss inte inväntades av Waxholmsbolagets fartyg – bland dem skolelever på väg hem. 

Händelserna väcker frustration bland boende och får Runmarö intresseförening att återigen kräva tydliga besked från trafikförvaltningen.

En av dem som drabbats är Calle Hamachers dotter som missade båten två gånger under samma vecka.

På måndagen gick båten en minut tidigt mitt framför ögonen på dem som klev av bussen. På torsdagen var bussen tre minuter sen och båten väntade inte alls, säger han.

När Calle Hamacher vände sig till Waxholmsbolaget fick han beskedet att passagerarna själva ska ringa kundtjänst om de befarar förseningar.

Kundtjänsten ansåg att min dotter borde ha ringt 15 minuter innan och meddelat att bussen skulle bli tre minuter sen. Men ingen vet ju det 15 minuter i förväg. Våra barn ska alltså agera trafikledare, säger han.

Kaptenen på den aktuella båten ska enligt Calle Hamacher ha sagt att det inte är hans uppgift att hålla reda på om bussarna är sena.

Ingen tar ansvar. Kaptenen skyller på trafikledningen, trafikledningen på kundtjänst, SL hänvisar till Waxholmsbolaget och Waxholmsbolaget tillbaka till SL. Allting faller mellan stolarna, säger han.

Runmarö intresseförening, som redan i våras skickade en omfattande skrivelse till trafikförvaltningen, ser med oro på utvecklingen.

Det händer ingenting. Vi får myndighetssvar om att det ska bli bättre, men på bryggan fortsätter folk att bli frånåkta, säger ordförande Maria Roos.

Föreningen har nu åter kontaktat trafikförvaltningen, den här gången med fokus på novemberincidenterna.

I skrivelsen kräver man en tydlig redogörelse för vilka regler som faktiskt gäller när buss och båt ska passa varandra – något man menar inte framgår av tidigare svar.

“Det finns inga alternativ när man ska ta sig över vatten. Vi ser inte att regionen och trafikförvaltningen tar detta förhållande på allvar”, skriver föreningen.

Både Calle Hamacher och flera andra boende vittnar om en försämring under 2025, särskilt sedan den nya bussentreprenören tog över.

Förut fanns det åtminstone en ansvarskänsla. Det har blivit betydligt sämre i år, säger Calle Hamacher.

I ett svar till intresseföreningen från den 8 oktober skriver trafikförvaltningen att man såg “mycket allvarligt” på problemen i våras och utfärdade viteskrav mot bussoperatören. Man framhåller att det sedan sommaren 2025 inte finns några ekonomiska incitament som hindrar bussar från att vänta på sena båtar.

Men exakt vilka rutiner som gäller när båtar ska vänta på bussar framgår inte – något föreningen nu kräver klargörs.

Även om många av vårens och höstens incidenter kopplats till båten Madame, handlar problemen inte enbart om enskilda fartyg eller förare, menar Maria Roos.

Det är ett systemfel. Vi hör samma berättelser från Sollenkroka, Möja och nu även Dalarö. Det är tydligt att samordningen mellan buss och båt inte fungerar, säger hon.

Intresseföreningen betonar att bristande passningar kan få betydligt större konsekvenser i skärgården än i stadstrafiken.

En missad båt betyder ofta att man sitter fast. Ett barn som lämnas på bryggan en mörk novemberkväll har inga alternativ, säger Maria Roos.

Trafikförvaltningens presskommunikatör Sophie Gunnarsson skriver i ett mejl:

”Trafikutövaren ska, i samarbete med Waxholmsbolagets trafikledning, säkerställa att anslutningar hålls vid berörda bryggor. Vid större förseningar kan det bli nödvändigt att avgå för att inte drabba övriga resenärer. I det nämnda fallet vid Styrsvik har det mycket olyckligt brustit i rutinen hos våra trafikutövare. Det skulle bland annat ha funnits en tätare dialog mellan respektive trafikledning. Trafikförvaltningen kommer att lyfta problematiken både hos Waxholmsbolagets trafikledning och hos bussentreprenörerna om vikten av att följa gällande rutiner och processer.”

Hon skriver vidare:

”För buss gäller detta:

Trafikutövarna ska alltid samverka med andra aktörer och trafikutövare för att skapa ett hela-resan-perspektiv med sömlösa övergångar mellan trafikslagen så att samtrafik sker. Ett centralt fokus är att resenärernas behov alltid ska stå i centrum, även i situationer då oförutsedda händelser påverkar trafiken. För att hantera dessa situationer har tre övergripande scenarier definierats för trafikutövarna:

A – Kontakt: Visuell kontakt mellan fartyg och buss, vilket är det planerade och önskade läget.
B – Osäker om vi hinner: aktuell trafikutövare kontaktar trafikledningen för vidare hantering.
C – Trafikledningen gör en bedömning av situationen och fattar ett aktivt beslut om att antingen invänta anslutningen eller inte, beroende på omständigheterna.

Syftet med denna struktur är att skapa en gemensam grund för beslutsfattande i trafiken, samtidigt som man pragmatiskt hanterar situationer som kan uppstå – till exempel försenade anslutningar, extremväder eller oplanerade avstängningar.
Rutinen ovan bygger på att den part som har trafikstörningen eller blir försenad kontaktar den anslutande parten för att meddela detta. Däremot finns det inga avtalskrav kopplat till att någon part ska ha ”bevakning” på den andres trafik.”

Inlägget Öbor rasar över oredan i trafiken dök först upp på Tidningen Skärgården.

Källa: Tidningen Skärgården

spot_img

Populär

Mer som detta

Nu är ansökan öppen till Kustbevakningens grundutbildning

2025-12-05 13:22:00Nu är ansökan öppen till Kustbevakningens grundutbildning Foto: Kustbevakningen Nu...

Arbottna herrgård säljs efter nytt nej från försvaret

2025-12-05 11:47:00Arbottna herrgård säljs efter nytt nej från försvaret Foto:Jonas...

Öbor förlorar p-platser på Dalarö 

2025-12-05 07:00:00Öbor förlorar p-platser på Dalarö  Foto:Jonas Hållén De reserverade parkeringsplatserna...

Skuggflottan medför uppenbara risker för olyckor och miljöpåverkan

2025-12-04 14:28:00Skuggflottan medför uppenbara risker för olyckor och miljöpåverkan Foto:...

Hello World